1

دبیر شورای تامین دام کشور: وضعیت خوب تولید گوشت کشور/ افزایش ۱۸ میلیون رأسی جمعیت دام‌ها با زایش‌های پاییزی

دبیر شورای تامین دام کشور با اشاره به وضعیت خوب تولید گوشت در کشور گفت: جمعیت دام سبک کشور در حال حاضر ۶۳ میلیون راس است و با زایش پائیزی، ۱۸ میلیون راس دام به این جمعیت اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرگزای تسنیم، منصور پوریان با اشاره به اینکه تولید دام اعم سبک و سنگین از جمله مزیت های مهم بخش کشاورزی کشور است گفت: طبق آمار و اطلاعات موجود جمعیت دام سبک کشور در حال حاضر ۶۳ میلیون راس است و بدون شک با زایش پائیزی، ۱۸ میلیون راس دام به این جمعیت اضافه خواهد شد.

وی همچنین اظهارداشت: مراتع کشور در شرایط حاضر توان کشش تعداد دام موجود را ندارد از اینرو ضرورت ایجاب می کند بازار مناسبی برای عرضه این میزان تولید فراهم شود.

دبیر شورای تامین دام گفت: سال گذشته پیشنهاد شد به ازای واردات سه کیلوگرم گوشت گوسفندی یک کیلوگرم دام زنده از کشور صادر شود.

وی افزود: این پشنهاد به منظور کمک به تولید داخل و تولید کنندگان دام پرواری به خصوص در بخش سبک مطرح شده بود.

پوریان بیان داشت: پروژه مدنظر از فروردین تا تیرماه سال گذشته در کشور عملیاتی اما به دلیل موج گرانی ها و بروز مشکل در بازار گوشت قرمز متوقف شد.

وی ضمن اشاره به اینکه وضع تولید دام نسبت به گذشته بسیار متفاوت است، گفت: کشور امروز با افزایش تولید، حجم و ترافیک دام در بخش دامداری های پرواری حتی داشتی و سنتی روبه روست.

دبیر شورای تامین دام افزود: برای مثال قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی در استرالیا هفت دلار و این نرخ در مغولستان و دیگر کشورهای سی.آی. اس پنج دلار است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید گوشت قرمز در کشور بسیار بالاست، اظهارداشت: بهترین راهکار در بخش دام سبک اینکه با واردات گوشت بره منجمد با قیمت مناسب در برابر، دام زنده روی ریل صادرات قرار گیرد چرا که کشورهای زیادی در دنیا هستند که حاضرند برای دام و گوشت ایرانی پول خوبی پرداخت کنند.

پوریان تصریح کرد: خوشبختانه به لطف بارش های سال گذشته و امسال مراتع پر بار و به تبع زایش های خوبی در بین جمعیت دام سبک کشور اتفاق افتاده است.

وی گفت: متاسفانه دام ها روی دست دامدارها در اقصی نقاط کشور مانده و باید برای این مازاد تولید چاره اندیشی اساسی کرد.

دبیر شورای تامین دام افزود: گوشت قرمز بصورت منجمد و گرم از کشورهای سی. آی.اس و مغولستان همچنان به کشور وارد و با قیمت مصوب در اختیار فروشگاه های زنجیره ای برای مصرف عموم قرار می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مرغوبیت دام سبک ایران بسیار بالاست، یادآورشد: همان طوری که واردات گوشت قرمز در حال انجام است اجازه دهند دام زنده تولید داخل نیز صادرشود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان