1

دخالت دولت بازار ماشین‌آلات کشاورزی را نامتوازن می‌کند

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: در این حوزه، دخالت مرکز توسعه مکانیزاسیون در توزیع تراکتور و ادوات کشاورزی، باعث ایجاد وضعیت غیر متوازن شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا نامی گفت: با دخالت‌ها شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که اگر سه برابر نیاز کشور نیز تراکتور تولید شده باشد، به دست کشاورزان نمی‌رسد.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی اظهار داشت: همچنین برخی ادوات کشاورزی بالاجبار به کشاورزان فروخته می‌شود که این اقدام غیرقانونی است.

نامی افزود: در حال حاضر در بعضی حوزه‌ها انباشت و در برخی حوزه‌ها کمبود ماشین آلات کشاورزی وجود دارد که این عدم تعادل حاصل دخالت وزارت جهاد کشاورزی در موضوع توزیع ماشین آلات کشاورزی است، به طوری که این وزارتخانه وظایف خودش را به سطح اجرایی تنزل داده در صورتی که وظیفه وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌گذاری و نظارت است نه دخالت و اجرا.

وی گفت: وزیر جهاد کشاورزی جدید باید از تجربه سال‌های گذشته درس بگیرد و مجوز فعالیت تولیدکنندگان را محدود نکند تا بخش خصوصی برای گرفتن مجوز تا این حد دچار چالش نباشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی افزود: همچنین در سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی ساختار اقتصاد کشاورزی را به خود وابسته کرده و آزادی عمل بخش خصوصی را در تولید ماشین آلات کشاورزی گرفته است که این موضوع تعادلی که در بازار‌های عرضه و تقاضای این ماشین آلات وجود داشته برهم زده و باید به این موضوعات دخالت‌های مقطعی و تصمیمات جزیره‌ای را نیز اضافه کرد.

نامی گفت: انتظار داریم به این نکات برای بهبود وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی در آینده توجه شود و به نظرات تشکل‌های مختلف در حوزه کشاورزی بیش از پیش توجه شود تا عرضه و تقاضا بازار ماشین آلات کشاورزی را به تعادل برساند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: صداوسیما