1

درحاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی ورد فود روسیه

رایزن بازرگانی ایران در روسیه از برگزاری همایش فرصت‌های تجاری و بازاریابی ایران در مسکو درحاشیه برگزاری بیست وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی ورد فود خبر داد.

فرهاد پرند با بیان این مطلب به پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت گفت: این همایش در هتل رادیسون مسکو با حضور ۱۶۰ شرکت‌کننده شامل ۷۰ شرکت ایرانی و ۹۰ شرکت روسی فعال در زمینه تولید و صادرات محصولات غذایی برگزار شد.

وی به اقدامات صورت گرفته از جمله دعوت رسمی از بیش از ۱۰۰ اتاق بازرگانی و صنعت روسیه برای شرکت در این همایش اشاره کرد و گفت: در این همایش از مدیران سه بانک روسی که با ایران مراوده مالی دارند، روسا و نایب رییسان اتاق‌های بازرگانی فدراسیون روسیه و مسکو و نمایندگان شرکت های مهم دعوت شده بود.

پرند با اشاره به اینکه در این همایش ظرفیت‌های صادراتی ایران در بخش‌های مواد غذایی، مصالح ساختمانی، پوشاک، کفش، دارو، مواد پلاستیکی و پتروشیمی مورد اشاره قرار گرفت، افزود: در این همایش گزارشی از امضا کلیه اسناد حقوقی مرتبط با تجارت بین دو کشور با پیگیری‌های مستمر سفارت ایران و سایر ارگان‌های متولی و همچنین پیگیری جدی کاهش تعرفه‌ها در چارچوب برقراری تجارت ترجیهی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط سازمان توسعه تجارت، ارایه شد.

رایزن بازرگانی ایران در روسیه مهمترین مشکلات و موانع صادرات به روسیه را که در این همایش به آن پرداخته شد، بالا بودن قیمت تمام شده برخی اقلام، عدم توجه شرکت های ایرانی به فرایند بازاریابی که شامل شناخت بازار، طراحی استراتژی، ساخت برنامه یکپارچه سازی و ایجاد رضایتمندی و وفادار کردن مشتریان و عدم توجه به پروسه زمانی یک ساله این روند، عنوان کرد.

وی افزود: ورود غیرمستقیم و انفرادی به بازار روسیه بدون ثبت شرکت، ایجاد دفتر ، افتتاح حساب بانکی، ترخیص و فروش کالا توسط شرکت، عدم دریافت ضمانت‌های لازم از واسطه‌های انتخاب شده توسط شرکت ها در بازار روسیه، رقابت منفی و قیمت‌شکنی بدلیل عدم حضور در بازار بصورت تشکل، اتحادیه یا خوشه های صادراتی و عدم تجمیع شرکت‌های کوچک و تبدیل شدن آنها به هلدینگ های بزرگ برای جلوگیری از رقابت منفی، کاهش ریسک و هزینه، افزایش قدرت رقابت با رقبای متحد و قدرتمند در بازار روسیه از دیگر مشکلاتی بود که در این همایش به آن اشاره شد.

به گفته پرند، در همایش تجاری ایران و روسیه پس از شناسایی و بررسی مشکلات، پیشنهادهایی برای رفع موانع از سوی مسئولان و فعالان بخش خصوصی دو کشور ارائه و در پایان این همایش نیز نشست رودرروی کاری میان تجار دو کشور برگزار شد.

در این همایش مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت، معاون سفیر ج.ا.ایران در روسیه، قایم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی و صنعت مسکو، معاون اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه و رییس میربیزنس بانک حضور داشتند.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی ورد فود با حضور یک هزار و ۵۲۳ شرکت از ۶۲ کشور جهان در ۱۲ بخش مختلف ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد.

در این دوره پاویون ایران متشکل از۴۶ بنگاه صادراتی در قالب ٣٣ غرفه بود که عمدتا محصولاتی در زمینه خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه و سبزیجات و لبنیات ارایه کردند.