1

در نامه‌ای به خاوازی: توکلی خواستار رفع تعارضات و حذف عوامل فسادزا در وزارت کشاورزی شد

رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار بررسی و رفع بخشنامه‌های فسادزا و تعارضات منافع موجود در بدنه این وزارتخانه شد.

احمد توکلی روز شنبه با ارسال نامه‌ای به «کاظم خاوازی» انتصاب وی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی را تبریک گفت و با اشاره به برخی از بخشنامه‌های فسادزا و تعارضات منافع موجود در بدنه این وزارتخانه، خواستار بررسی و رفع آنها شد.

در نامه رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به وزیر جهاد کشاورزی آمده است: در این وزارتخانه بخشنامه‌ها یا دستورالعمل‌هایی دارید که فسادزا است و باید با جایگزین متناسب با سلامت اداری و منطبق با مصلحت کشور، باطل شوند. (مانند برخی بخشنامه‌های سازمان امور اراضی کشور به شماره‌های ۳۶۶۷۹۵ (به رسمیت شناختن اسناد زمین‌خواران و متصرفان غیرقانونی)، ۳۵۰۷۷۷ (قانونی کردن متصرفات غیرقانونی) و ۱۶۷۳۸۹ (اراضی زراعی و باغ‌های داخل مناطق آزاد تجاری و صنعتی خلاف رأی دیوان عدالت اداری کشور) و برخی بخشنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچون واگذاری اراضی شیب‌دار، جنگل‌کاری اقتصادی و تغییر قانون ذخیره‌گاه جنگلی)

رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت  با تاکید بر لزوم بازبینی و اصلاح موضوع تعارض منافع و درب‌های چرخان در سیستم مدیریت وزارت جهاد کشاورزی و به ویژه در بخش بازرگانی،  اضافه کرد: شفافیت ارزان‌ترین، آسان‌ترین و مؤثرترین راه مبارزه با فساد است. دستور بدهید و مراقبت بفرمایید در همه بخش‌ها سرلوحه کار قرار گیرد.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: در معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف شما، برای انجام هدفمند سیاست‌ها ناگزیرید امتیازی به بعضی از مراجعان بدهید و از بعضی دریغ کنید. پس امضا متولد می‌شود. اولاً حق امضاء را به هر کس نسپارید و ثانیاً با خیانتکار برخورد قاطع اداری و قضایی صورت پذیرد.

رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت یادآور شد: بیش از ۱۲۰ سامانه فنآورانه در حوزه کشاورزی تولید شده است. در صورتی که این سامانه‌ها به یک سامانه و پنجره واحد تبدیل شود می‌تواند منشاء تحولات چشمگیری باشد. این کار متولی ندارد و می‌خواهد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای فناوری‌های نوین و کسب و کارهای فناورانه در حوزه کشاورزی نیاز به راه‌اندازی مرکز رشد و فناوری است. این مرکز می‌تواند جایگاه معاونت یا ستادی در وزارتخانه باشد.

وی اظهار داشت: تبدیل کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی مرغوب این روزها به طور گسترده به خصوص در استان‌های مازندران و گیلان. در جریان است و برخورد با آن عزم جدی می‌طلبد.  

رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، برخورد با زمین‌خواری‌هایی که عامل آن، سیستم اداری نامناسب و برخی مدیران در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است؛ (حداقل ۳۰ پرونده)، برخورد با زمینخواری‌هایی که عامل آن، سیستم اداری نامناسب در سازمان امور اراضی است (حداقل ۳۰ پرونده) را از اهم مصادیقی عنوان کرد که در کارگروه تخصصی بررسی شده و یا در حال بررسی است.

توکلی افزود: برخورد با پرونده‌های متعدد و در حوزۀ بازرگانی و تأمین نهاده در دو شرکت مهم پشتیبانی و امور دام، شرکت بازرگانی دولتی و همچنین مؤسسه جهاد استقلال و اصلاح رویه‌های فاسد موجود در واردات، ذخیره‌سازی و شبکۀ توزیع، بررسی ویژه پروندۀ ۱۸۶ میلیون یورویی ذخایر استراتژیک (کنجاله سویا) و شناسایی افراد متخلف و معرفی آنها به مراجع قضایی و احصاء و استرداد منابع یا تأمین ذخایر استراتژیک معادل منابع تخصیصی نیز از دیگر مواردی است که در کارگروه تخصصی بررسی شده و یا در حال بررسی است.

وی ‌بررسی ویژه در واردات گوشت از نظر بهداشتی و مالی از کشور برزیل بر اساس مصلحت کشور از نظر سلامت مردم، همچنین جلوگیری از حیف‌ ومیل منابع عمومی، بررسی دقیق واردات واکسن و داروهای دامی همچنین مکمل‌های غذایی برای دام و برخورد لازم با عوامل فاسد و اصلاح رویه‌ها در این باره و بررسی دقیق و اصلاح رویه‌های واردات کود و سم در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را از دیگر مصادیق عنوان کرد که در کارگروه تخصصی بررسی شده و یا در حال بررسی است.

رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: قطعاً در اصلاح ساختارها و مقررات فسادزا و برخورد با مفسدان، دیده‌بان در کنار جنابعالی خواهد بود و چون بر اساس ماده ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری سازمان‌های مردم نهاد حق اعلام جرم دارند ان‌شاءالله می‌تواند کمک مؤثری برای شما باشد.

سرویس خبری: مجلس و دولت