1

در نشست پایش بازار کالا‌های اساسی پرداخت ۹۳ درصد از مطالبات گند‌م‌کاران کشور

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از پرداخت ۹۳ درصد از مطالبات گند‌م‌کاران کشور و خرید ۸.۵ میلیون تن گندم تا پایان فصل خبر داد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از روابط‌عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ حسن حنان در نشست پایش بازار کالا‌های اساسی گفت: در حال حاضر روزانه در کشور ۵۵ هزار تن گندم خریداری می‌شود و با توجه به خرید ۷ میلیون و ۷۴۹ هزار تن تا ۲۱ مردادماه به نظر می‌رسد خرید تضمینی ۸.۵ میلیون تن از این محصول محقق شود.

وی افزود: برای پرداخت پول کشاورزان در سال جاری موفقیت‌های خوبی به دست آمده است و توانسته‌ایم پول گندم‌کاران و کلزاکاران را با کمترین اتکا به منابع تسهیلات بانکی و از طریق منابع عمومی، بودجه و منابع شرکت پرداخت کنیم.

بر اساس این گزارش، حجت براتعلی، مدیرکل توزیع و فروش در این نشست از فروش ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از ابتدای سال تاکنون خبر داد که میزان فروش در مقایسه با سال گذشته در همین زمان کاهشی بوده و ۲۰۰ هزار تن مصرف گندم در سال ِجاری صرفه جویی شده است.

این گزارش می‌افزاید؛ قیمت جهانی گندم در هفته جاری نسبت به هفته منتهی به ۵ آگوست از ۱۸۳ دلار در هر تن به ۱۸۱ دلار رسیده است، در حالیکه قیمت برنج اندکی افزایش یافته و شکر نیز افزایش قیمت را تجربه کرد. دانه‌ی روغنی هم در جهان تحت تأثیر واردات سویای چین قرار دارد.

مدیرکل توزیع و فروش نیز در خصوص تأمین روغن مصرفی گفت: ۵ کشتی روغن در حال رسیدن به بنادر و تخلیه هستند.

سرویس خبری: کشاورزی