1

در پیام وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت روز جهانی پنبه اعلام شد :خوداتکایی ۵۷ درصدی کشور در تولید پنبه

وزیر جهاد کشاورزی با صدور پیامی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی پنبه، خوداتکایی کشور در تولید پنبه را ۵۷ درصد اعلام کرد.

متن پیام کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به شرح زیر است:

پنبه به عنوان طلای سفید با کاربردهای وسیع در صنعت، یکی از مهمترین محصولات کشاورزی جهان است و نقش تعیین کننده در توسعه صنعت نساجی دارد و ایران به عنوان یکی از عرصه های قابل توجه تولید این محصول، از سابقه دیرین برخوردار می باشد. تولید پنبه به عنوان محصول راهبردی کشور، نقطه اتصال دو بخش زراعت و صنعت نساجی بوده و رشد و شکوفایی عرصه زراعت کشت پنبه سبب توسعه صنعت نساجی خواهد شد علاوه بر آن فرآورده های جانبی این محصول در صنایع روغن کشی، خوراک دام، تولیدات بهداشتی و نظامی مورد بهره برداری قرار می گیرد، لذا پنبه از لحاظ ایجاد اشتغال بسیار حایز اهمیت است.

پیش بینی می شود تولید وش پنبه در کشور در سال جاری به حدود ۲۷۰ هزار تن برسد که ۱۸ درصد افزایش تولید و ۱۰ درصد افزایش سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته دارد و هم اکنون در ۱۸ استان کشور پنبه کشت می شود. همچنین میزان خوداتکایی پنبه طی سال های اخیر روند افزایشی داشته به طوری که در پایان سال ۹۸ به ۵۷ درصد رسیده است و میزان تولید وش نیز نسبت به ابتدای برنامه ششم توسعه رشد ۲۴ درصدی داشت.

حجم نیازها و فرصت های پیش رو وظیفه ما را در بهبود شرایط، تقویت و حمایت از زنجیره ارزشی پنبه از مزرعه تا صنعت سنگین می نماید. دستیابی به این مهم برای رسیدن به خوداتکایی و پایداری در تولید پنبه با مشارکت و هماهنگی بخش صنعت، تشکل ها، بهره برداران و تمامی دست اندرکاران عرصه میسر خواهد بود. راهکارهای اجرایی جهت رسیدن به اهداف تولیدپایدار افزایش عملکرد در واحد سطح، بهبود کارایی مصرف آب، توسعه ضریب مکانیزاسیون، تامین نهاده ها و توسعه کشاورزی قراردادی از جمله راهبردهای اصلی در ایران و سایر کشورهای دنیاست.   برنامه ریزی های لازم در راستای افزایش ضریب خودکفایی و در نتیجه رونق بیشتر صنایع وابسته به پنبه با تغییر الگوی کشت کشور در دستور کار است. از این رو با برنامه ریزی و اقدامات هدفمند شاهد رشد و شکوفایی مجدد تولید طلای سفید در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام