1

دعوت وزارت بهداشت از هموطنان برای شرکت در بسیج جهانی شیر

شیر

قریب به بیست سال است که اول ماه ژوئن میلادی مصادف با ۱۲ خرداد به پیشنهاد سازمان جهانی خوار و بار(FAO) و با اعلام سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی شیر جشن گرفته می شود.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، در سال گذشته بیش از ۶۰ کشور در این جشن جهانی شرکت کرده بودند و بیش از ۴۰۰ برنامه مختلف در این روز برگزار کرده اند.

این در شرایطی است که ایران یکی از پیشروترین کشورها در برنامه های ترویجی مصرف شیر به عنوان غذای کامل و متضمن سلامت جامعه بخصوص در اجرای برنامه شیر مدرسه بوده است.

جشن روز جهانی شیر در سال ۲۰۲۰ در حالی برگزار خواهد شد که ایران برای اولین بار به بسیج جهانی شیر پیوسته است. شیوع ویروس کرونا و فقدان فرصت مناسب برای بزرگداشت این روز در سطح مورد انتظار و اجرای برنامه ها و رویدادهای فیزیکی و حضوری ناشی از محدودیت های ناشی از فاصله گذاری اجتماعی، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت را بر آن داشت تا این روز را در فضای مجازی با گسترش فرهنگ مصرف شیر و محصولات لبنی همچون ماست، کشک کم نمک، پنیر و دوغ کم نمک و دعوت از خانواده های ایرانی برای حضور در این جشن، گرامی بدارد.

شعار ایران در این بسیج آموزشی، «شیر سالم بنوش؛ با کرونا بجنگ» است.

دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی یک دهه گذشته با برگزاری بسیج های آموزش همگانی تغذیه سالم و جشنواره های شیر و سلامت همواره در ارتقای فرهنگ و دانش تغذیه ای جامعه پیشگام بوده و حفظ و تداوم این برنامه ها و سیاست‌های افزایش دسترسی به شیر و تضمین امنیت غذایی جامعه در سیاستهای اجرایی خود همواره مدنظر دارد. امسال نیز امید می رود جامعه ایرانی با مصرف شیر و انواع محصولات لبنی به میزان لازم و کافی، سلامت خود را با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تضمین نمایند. مصرف این محصول مغذی به عنوان یک غذای کامل در همه گروه‌های سنی بویژه کودکان و نوجوانان، مادران باردار و سالمندان و همچنین بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و سرطان توصیه می شود.

متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سالهای گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است و همین امر می تواند زمینه ساز شیوع بیماریهایی همچون فشار خون بالا، سرطان، پوکی استخوان و حتی شکستگی های متعدد استخوانی شود. همچنین، کاهش مصرف شیر در جامعه می تواند منجر به کوتاهی قد نسل جدید نیز شود.

لذا، دفتر بهبود تغذیه جامعه که همواره دغدغه اصلاح الگوی مصرف و از جمله سرانه مصرف شیر و لبنیات را در خانوارهای ایرانی دارد، از کلیه هموطنان برای شرکت در این عزم عمومی همگام با بسیج دنیا با توجه بیشتر به این محصول با ارزش خدادادی دعوت می کند. جهت دسترسی به مطالبی در خصوص خواص شیر و لبنیات می توانید به نشانی سایت دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت http://nut.behdasht.gov.ir/ مراجعه کنید.

همچنین، سایت انجمن لبنی ایران برنامه های سرگرم کننده ای در سایت و اینستاگرام خود به نشانی زیر تدارک دیده است :
http://www.dairyevent.ir/
http://www.instagram.com/justmilk2020/?hl=en
/وبدا (وزارت بهداشت)

سرویس خبری: صنعت غذا