1

دکتر فرهاد سحرخیز: زعفران کیلویی ۲ میلیون تومان ارزان شد

[heading]عضو خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان و تولیدکننده زعفران و عضو خانه صنعت و معدن درباره ارزیابی بازار زعفران گفت: زعفران در هر کیلو دو میلیون تومان ارزان شده است.[/heading]

دکتر فرهاد سحرخیز در گفت وگو خبرنگار اقتصادی میزان با اشاره به همزمانی فصل برداشت زعفران با کاهش اخیر دما و بارندگی ها بیان کرد: به نظر نمی رسد این دما آسیبی به زعفران ها وارد کند. هنوز با سرمایی که بخواهد گل ها را از بین ببرد فاصله زیادی دارد.

 

farhad saharkhiz

 

وی افزود: در کل گل زعفران با هوای سرد سازگار است و معمولاً در فصل پاییز بار می دهد، بنابراین این کاهش دما تأثیر خوبی بر آن دارد و مانند سال ۸۶ مزارع را تهدید نمی کند.عضو خانه زعفران گفت: بارندگی های اخیر فقط شرایط برداشت را سخت تر کرده است، با این حال، ادامه این بارندگی ها برای زغفرانکاران مانند هر محصول کشاورزی دردسرساز خواهد بود.

 

کاهش دو میلیون تومانی قیمت زعفران
این فعال صنعت زعفران درباره ارزیابی بازار زعفران و کاهش دو میلیون تومانی این محصول گفت: اگر شرایط جوی به همین منوال پیش برود، تولید نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر می شود.

وی با اشاره به قیمت ادامه داد: قیمت در حال حاضر نسبت به قیمت انتهای سال گذشته حدود دو میلیون تومان کاهش یافته است. انتظار می رود با این کاهش قیمت بازار به حالت قبل خود بازگردد و رونق دوباره ای بگیرد.

دکتر سحرخیز بیان کرد: با قیمت های سال گذشته تقریبا صادرات از بین رفته بود، امید است مصرف کنندگان داخلی و خارجی با محصول زعفران آشتی کنند.

 

سهم ایرانی ها از مصرف زعفران
عضو خانه زعفران با اشاره به مصرف داخلی این محصول کشاورزی گفت: سالانه صرف نظر از میزان تولید، ۲۵درصد تولید در کشور مصرف شده و ۷۵درصد با سایر کشورها صادر می شود.

وی افزود: دو شریک تجاری بزرگ ایران به عنوان مقصد زعفران های صادراتی، اسپانیا و امارات است. البته هر دو این کشورها به شکل بارانداز کرده و مجدداً ۷۰درصد زعفران وارداتی را به سایر کشورها صادر می کنند.