1

رئیس اتاق بازرگانی تبریز: دولت و بخش خصوصی باید در کنار یکدیگر بایستند

یونس ژائله می‌گوید: دولت و بخش خصوصی در یک جبهه قرار دارند و باید به جای محکوم کردن یکدیگر، برای شناسایی مشکل اصلی و نابودی آن متحد شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ رئیس اتاق تبریز هرگونه اختلاف‌افکنی بین دولت و بخش خصوصی را نادرست عنوان کرد و گفت: دولت و بخش خصوصی نباید مقابل یکدیگر بایستند؛ بلکه باید به‌جای محکوم کردن یکدیگر، دشمن اصلی را شناسایی کرده و برای نابودی آن متحد شوند.

یونس ژائله در جلسه بررسی وضعیت صادرات آذربایجان شرقی، با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری در کشور گفت: اخیراً عواملی در کشور فعال شده‌اند که باعث کندی روند تولید و عدم رغبت سرمایه‌گذار به توسعه استان و رخوت کارآفرینان جامعه می‌شوند.

ژائله با اشاره به وجود مشکلات مشابه در کشور ونزوئلا و فرار سرمایه‌گذار به دلیل تقابل به وجود آمده میان دولت و سرمایه‌گذاران اظهار داشت: نباید اجازه بدهیم که ما نیز به وضع مشابهی دچار شویم. اگر ایران را دوست داریم نباید اجازه بدهیم دولت و بخش خصوصی مقابل یکدیگر بایستند.

رئیس اتاق تبریز افزود: تولید مقوله پیچیده‌ای داشته و یکسری زیرساخت‌ها مثل برق، آب، جاده و غیره نیاز دارد. باوجود تأمین بودن یکسری از این زیرساخت‌ها، نمی‌توان مشکلات این بخش را نادیده گرفت. صنایع در زمستان با مشکل گاز و در تابستان با مشکل برق مواجه هستند.

او ادامه داد: از سوی دیگر بانک‌ها نیز باید همکاری لازم را با سرمایه‌گذاران داشته باشند. باوجود تورم بالا، آیا بانک مرکزی ۴۰ درصد منابع کشور را در اختیار تولید گذاشته و نقدینگی لازم برای این واحدها را تأمین کرده است؟

ژائله هرگونه اختلاف‌افکنی بین دولت و بخش خصوصی را نادرست عنوان کرده و گفت: باید شاهد تدوین نقشه راه برای حوزه صادرات استان باشیم که با توجه به رویکرد دولت جدید امیدواریم همکاری بدنه اقتصادی دولت و بخش خصوصی بیش‌ازپیش گسترش یافته و شاهد برنامه‌ریزی درستی برای این بخش باشیم.

او ادامه داد: بخش دولتی نباید از مشورت با بخش خصوصی غافل شده و به‌تنهایی برای حوزه صادرات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند چراکه این بخش خصوصی است که در مسیر اجرای سیاست‌های حوزه تولید و صادرات قرار دارد.

ژائله با بیان اینکه باید بر روی توسعه و افزایش صادرات از استان سرمایه‌گذاری شود، گفت: پس از تعیین مسئولان دولتی در استان باید شاهد جلسات رسمی بین بخش خصوصی، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس استان باشیم تا تصمیم‌گیری همه‌جانبه برای تدوین نقشه راه صادرات صورت گیرد.

رئیس اتاق تبریز همکاری بانک‌ها با بدنه تولید و صنعت استان را مهم ارزیابی کرده و گفت: منابع بانکی خوبی در آذربایجان شرقی داریم اما جذب واحدهای سرمایه‌گذاری در خود استان نشده که این امر کم‌لطفی در حق این واحدها محسوب می‌شود.

یونس ژائله در پایان گفت: نباید واقعیت‌ها را رها کرده و درگیر یکسری حواشی و تنش‌ها شویم. در کنار اینکه بخش دولتی باید به رفع ایرادات بدنه خود بپردازد، بخش خصوصی نیز باید اقدام به رفع کاستی‌ها و افزایش تمرکز خود بر حوزه تولید و صادرات کند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق بازرگانی ایران