1

رئیس اتاق تبریز: تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی را به بخش خصوصی بسپارید

یونس ژائله با تأکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای صنعت، گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی را به بخش خصوصی بسپارد و فقط کنترل و نظارت را بر عهده بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق ایران؛ رئیس اتاق تبریز گفت: پیشنهاد شفاف ما این است که برنامه‌های توسعه اقتصادی توسط بخش خصوصی نوشته و اجرا شده و دولت تنها کنترل و نظارت کند. ما از دولت به‌جز این درخواستی نداریم.

یونس ژائله در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران تبریز و در جمع فعالان اقتصادی کشوری و استانی افزود: لزومی به تدوین برنامه برای صنعت توسط دولت نیست؛ چراکه سال‌ها نقشه راه‌های مختلفی توسط دولت‌ها برای بخش خصوصی کشیده شده ولی هیچ‌کدام موفق نبوده است.

ژائله با بیان اینکه ما به یک اتاق فکر جدی نیاز داریم که آینده صنعت را پیش‌بینی و نقشه راه را برای آینده صنعت ترسیم کند، ادامه داد: لازمه امروز کشور ایجاد یک برنامه جدی توسط خود بخش خصوصی است.

او با اشاره به بحران‌های اخیر گفت: بحران جدی دو ساله کرونا، بحران جنگ روسیه اوکراین و بعد از آن تورم ۵۴ درصدی در تولید و اقتصاد و تصمیمات بسیار جدی دولت در امر ارز ترجیحی را شاهد بودیم که همچنان ادامه دارد.

ژائله تصریح کرد: بعضی وقت‌ها دولتمردان قول‌هایی می‌دهند اما فراموش می‌کنند و اجرایی نمی‌شود. تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی از جمله این موارد بود.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به پایین بودن قدرت خرید مردم تشریح کرد: تورم به حدی بالا رفته است که قدرت خرید پایین آمده است به عبارتی اصلاً قدرت خرید برای مردم وجود ندارد.

او تأکید کرد: در بدنه دولت، حتی در بخش‌های حساس کشور شاهد نفوذ هستیم. در بخش‌های خصوصی و اقتصادی هم نفوذ وجود دارد و گزارش‌های غلط به دست مسئولین می‌رسد. ما شاهد هستیم که این گزارش‌های غلط کشور را به سیاهچاله می‌برد.

ژائله گفت: ما هنوز خسته نشدیم و تلاش می‌کنیم، هنوز دیر نشده و به آینده امیدواریم چراکه بخش صنعتی ما همه دلسوز هستند.

او با تأکید بر اینکه در آینده نیاز به تحولات جدی اصلاحات ساختاری در وزارت صمت داریم، افزود: بحران اقتصادی امروز، نتیجه تصمیمات غلط کارشناسی است. تنها راه خروج کشور از این بحران، صادرات است.

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: صادرات با کشتی انجام می‌شود ولی کشتی‌ها در بنادر خوابیده‌اند و صادرات به آفریقا به صفر رسیده است و در گمرکات و لجستیک مشکل داریم.

او در پایان تأکید کرد: اگر همگی هم‌صدا نباشیم به موفقیت نخواهیم رسید. برای حمایت از تولید به‌جای حمایت اسمی به‌طور عملی از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق ایران