1

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران: تحمیل رکود به بازار با بی ثباتی قیمت ارز/ ۶۰ درصد حبوبات وارداتی هستند

رضا کنگری با اشاره به اینکه ناثباتی ارز قیمت ها را افزایش می دهد در توصیف بازار صنف متبوع بیان کرد: نوسانات ارزی اخیر باعث بالا رفتن ۲۰ الی ۲۵ درصدی ارزش مواد غذایی شده است و بازار را در حالت رکود قرار داده و از خرید و فروش استقبال مناسبی نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق اصناف تهران؛ رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: قیمت بازار را نرخ ارز تعیین می کند و اگر ارز ثابت شود قیمت ها هم تثبیت خواهند شد. اما با نوسان قیمت دلار قیمت کالاهای مختلف و بخصوص مواد غذایی نیز دچار نوسان می شوند نوسانات ارزی اخیر باعث بالا رفتن ۲۰ الی ۲۵ درصدی ارزش مواد غذایی شده است و بازار را در حالت رکود قرار داده و از خرید و فروش استقبال مناسبی نمی شود.

وی افزود: در اثر افزایش تورم، کوچک شدن سفره های مردم، کاهش قدرت خرید و در نهایت افزایش دلار بازار به شدت در حالت رکود و خمودگی به سر می برد. به عنوان نمونه در بحث قیمت حبوبات نرخ نخود که دو ماه گذشته ۳۹ هزار تومان بود به ۵۵ الی ۶۳ هزار تومان رسیده یا لوبیا قرمز که ۳۷ هزار تومان معامله می شد ۵۵ هزار تومان به فروش می رسد. البته این نرخ های بنکداری است و قیمت ها پنج الی شش هزار تومان بیشتر به دست مصرف کننده می رسد بازار با همان سود سه درصد فعالیت می کند و تاکید می کنم این میزان سود نمی تواند باعث گرانی و تورم شود.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه مواد غذایی در بازار به وفور یافت می شود گفت: در این باره در بازار کمبودی مشاهده نمی شود. این افزایش قیمت ها ضربه بزرگی به اصناف وارد می کند و اگر بازار ثبات داشته باشد فعالان اقتصادی و مردم نیز با خاطری جمع تر به کار می پردازند.

کنگری ادامه داد: ۶۰ درصد از حبوبات داخل بازار وارداتی هستند به عنوان مثال ۸۰ درصد عدس از کشور روسیه و کانادا به کشور وارد می شوند که در دو ماه گذشته هیچ تغییر قیمتی نداشته اند و با همان نرخ ۴۵ هزار نومانی داد و ستد می شوند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق اصناف تهران