1

رئیس اتحادیه سیب زمینی عنوان کرد: غفلت دولت از جامعه روستایی و کشاورزی/ نگران دوران پساتحریم هستیم

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران با بیان اینکه دولت از جامعه روستایی و کشاورزان غافل مانده است، گفت: در حال حاضر دغدغه ما این است که پس از رفع تحریم، بازار داخل با محصولات کشاورزی خارجی پرشود.

حسن محمدی در گفتگو با مهر کاهش قیمت سیب زمینی در بازار را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: روند صادرات این محصول بسیار کند است.

نماینده کشاورزان کردستان با اشاره به اختصاص مشوق صادراتی برای صادرات سیب زمینی از سوی دولت، افزود: عدم پایبندی دولت به تعهدات خود و اجرایی نشدن این تعهدات در گذشته، باعث شده که صادرکنندگان تمایل چندانی به استفاده از این جایزه صادراتی و انجام صادرات نداشته باشند.

محمدی با بیان اینکه چندین سال است که تولید سیب زمینی کشاورزان را کلافه کرده و موجب زیان آنان شده است، گفـت: متاسفانه هیچ کس هم فکری به حال این موضوع نمی کند.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود ما در تولید این محصول به دلیل عدم مدیریت مناسب، با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتن مازاد مواجه هستیم، اضافه کرد: این محصول مازاد می تواند شرایط بازار را بر هم زند ودولت باید فکری برای آن کند، ضمن اینکه دولت می‌تواند این محصول را از کشاورزان خریداری و تبدیل به فرآورده هایی مانند چیپس کند.

محمدی افزود:  اگرچه کشاورز زیان می‌کند اما صنایع مرتبط با این محصول سود می کنند، با این حال متاسفانه دولت به این مسائل بی تفاوت است و تنها چیزی که برای آنان اهمیت دارد، پایین بودن قیمت سیب زمینی در بازار مصرف است و مسئولان فکر نمی‌کنند که این مساله به قیمت نابودی تولیدکننده و تولید تمام می شود.

محمدی با اشاره به اینکه شرایط تولید فعلی به منابع آب و انرژی، جامعه روستایی و کارگری و همچنین اشتغال کشور آسیب می زند، ادامه داد: بازار روسیه نیز بازاری مناسب برای صادرات سیب زمینی است که متاسفانه دولت برای این موضوع نیز فکری نکرده و زیرساخت‌های لازم برای آن آماده نیست.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران اضافه کرد: دولت از تولیدکنندگان غافل مانده است. به عنوان مثال در زمینه پول بیمه محصولات کشاورزی، دولت هزار میلیارد تومان بدهی به  کشاورزان دارد که پرداخت نشده و این نوعی دهن کجی به طبقه روستایی و کشاورز است، ضمن اینکه موارد این چنینی آثاری مثل مهاجرت، افزایش حاشیه نشینی شهرها، رشد مصرف مواد مخدر و غیره را به دنبال دارد، چراکه ۳۰ درصد جمعیت کشور در بخش کشاورزی حضور دارند.

محمدی اظهارداشت: در حال حاضر دغدغه ما این است که با رفع تحریم‌ها، فشار بر بخش کشاورزی و فعالان این بخش بیشتر شود، چراکه واردکنندگان رغبت زیادی برای واردات پیدا می کنند و با توجه به اینکه کشورهایی صادرکننده محصولات کشاورزی، ضریب تبدیل‌شان بالاتر و قیمت تمام شده محصولاتشان پایین تر از تولیدات داخلی است، ما نگران هستیم به تدریج مرغ برزیلی، ذرت کانادایی، جو کالیفرنیا و دیگر محصولات فرنگی تمام بازار داخل را اشغال کند.