1

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ: قیمت قارچ افزایش نخواهد یافت/ اشتغال ۳۰درصدی اتباع خارجی در صنعت قارچ

مهدی رجبی با اشاره به اینکه  قیمت قارچ خوراکی افزایشی نخواهد یافت، گفت: در صنعت قارچ نیروی دارای مهارت در حال کاهش است و اتباع افغانستانی۳۰ درصد سهم اشتغال در این بخش را بر عهده گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، مهدی رجبی در نشست خبری اظهار کرد: سرانه مصرف قارچ در دنیا ۴.۵کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف قارچ در کشور ما سال ۱۴۰۱ تازه ه ۲.۵ کیلو رسیده است.

وی با بیان اینکه انجمن قارچ خرید تضمینی را در دستور کار قرار داده است،گفت: به دلیل اینکه قارچ محصول فساد پذیر است امکان اینکه تولیدات امروز در روزهای بعد فروخته شود وجود ندارد و دلالان از این شرایط سوء استفاده می کنند و محصولات را با قیمت پایین خریداری می کنند. در راستای حمایت از تولیدکنندگان واحدی به نام حمایتی ایجاد کردیم که با سرمایه گذاری تولید کننده ها کمک می کند زمانی که محصول بازار خوبی ندارد خرید تضمینی به صورت مستمر انجام شود.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور افزود: همچنین با واحدهای کشت و صنعت برای تامین مواد اولیه قارچ یعنی کمپوست رایزنی هایی شده است.کمپوست از کاه،  کود مرغی و ضایعات بخش کشاورزی و… تشکیل می شود. بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه ضایعات بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: سال گذشته رایزنی خوبی با بازرگانان در حوزه تره بار برای صادرات قارچ به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، عمان، کویت و عراق انجام شده و هر ماه حدود ۹۰۰ تا هزارتن صادرات داریم که ارزش آن حدود ۱۲ میلیون دلار است.

رجبی با بیان اینکه صادرات قارچ در کشور به صورت حرفه ای انجام نمی شود، گفت: مجوز مختص به صادرات قارچ وجود ندارد بلکه مجوز صادرات محصولات تره بار صادر می شود که قارچ نیز یکی از محصولات صادراتی است.

به گفته وی یکی از مشکلات ما در صادرات قارچ این است که محصولات صادر می شوند ولی به جای دلار،ریال دریافت می کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به قیمت قارچ نیز اشاره کرد و گفت: قیمت قارچ فله به صورت عمده فروشی کیلویی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان  و قیمت خرده فروشی آن ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان است.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، حدود ۲۱۰هزارتن قارچ در کشور تولید شد، افزود: پیش بینی می‌کنیم امسال با توجه به ورود واحدهای جدید میزان تولیدات ۲۲۵هزارتن هم برسد البته اگر بتوانیم صادرات را ارتقا دهیم تولید نیز افزایش می‌یابد.

وی در ادامه گفت:به طور کلی می‌توان گفت که مواد اولیه تولید قارچ ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است که این افزایش ها منجر به افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت  محصول نهایی خواهد شد. اگرچه ابتدای سال گذشته قیمت ها را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دادیم اما امسال تصمیم داریم قیمت ها را تغییر ندهیم.

به گفته این فعال بخش خصوصی  حدود ۹۵درصد بارهای ورودی به تهران را رصد می کنیم و بین ۵ تا ۷درصد قارچ های موجود در کشور توسط واحدهای بدون پروانه تولید می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه قارچ های موجود دربازار از سلامت برخوردار هستند یا خیر؟ گفت: حدود ۴٠٠٠ نوع قارچ در طبیعت داریم که از این میزان ۴۰ نوع قارچ خوراکی هستند و مابقی قابل خوردن نیست . در کشور ما گونه های سمی قارچ شناخته نشده است ولی تا حد ممکن به مردم توصیه می‌کنیم که از  قارچ های کنار خیابان یا قارچ های صحرایی، جنگلی و کوهی استفاده نکنند زیرا سمی بودن یا نبودن آن با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست و باید حتما آزمایش شوند. قارچ هایی که در واحدهای صنفی تولید می شوند کاملاً سالم هستند.همچنین توصیه می کنیم که مردم از قارچ های بسته بندی استفاده و قارچ های فله را از فروشگاههای معتبر خریداری کنند.

وی همچنین تاکید کرد: در فصل بهار ترجیحا از مغازه هایی که قارچ های صحرایی، کوهی وجنگلی عرضه می‌کنند،خرید نکنند.

رجبی در بخش دیگری از صحبت هایش به صنایع فرآوری و تبدیلی در این صنعت اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک میلیون تن کمپوست و ۲۱۰ هزارتن قارچ تولید شد.بیش از ٣٠٠٠ تن قارچ به صنایع رفت که رشد ۵۰درصدی نسبت سال گذشته داشت.همچنین قرار است سال آینده چند واحدهای فرآوری قارچ راه اندازی و محصولاتی چون قارچ پخته شده، کنسرو، قارچ خشک شده ، پودر قارچ و چیپس نیز تولید شود.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به مشکلات پیش روی این صنعت گفت: از نظام مهندسی کشاورزی درخواست کردیم که تشکل قارچ در بخشی از فرآیند صدور مجوزهای جدید و تمدید مجوزهای قدیمی واحدهای صنفی باشد اما هنوز هیچ پاسخی نگرفته ایم.یعنی ما به عنوان تشکل فعال در این بخش از برخی از واحدهای جدید فعال در حوزه قارچ بی خبریم. سال گذشته بیش از ۴۰ تا ۴۵ واحد در سطح استان تهران از مجوز اخذ شده در راستای ایجاد واحد تولید قارچ استفاده کردند و فعالیتی نداشتند.

وی ادامه داد: قطعا اگر انجمن از این فرایند آگاه بود نظارت ها بیشتر می شد. همچنین برخی از واحدها برای تولید قارچ مجوز گرفتند اما آن واحد آنقدر غیر استاندارد بودند که نتوانستند به تولید و بهره وری مناسب برسند و تسهیلات دریافتی را پس دهند. در حقیقت وقتی تشکل از میزان تولید  واحدها اطلاع داشته باشد می توانو عرضه و تقاضا را کنترل کند و تولیدکنندگان دچار مشکل نخواهد شد.

رجبی تصریح کرد: نیروی دارای مهارت در صنعت قارچ به شدت در حال کاهش است که این زنگ خطری برای این بخش است. در حقیقت می توان گفت اتباغ افغانستانی ۳۰درصد اشتغال در بخش قارچ کشور را برعهده گرفته اند.

وی در پایان گفت: ۳۵ درصد قارچ های کشور در استان‌های تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی و قزوین تولید می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا