1

رئیس انجمن ملی خرما: تولید خرما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌ رسد؛ قیمت هر کیلو خرما ۱۹ هزار تومان

رئیس انجمن ملی خرما گفت: با توجه به سال آور پیش روی خرما پیش بینی می‌شود که تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

محسن رشید فرخی یزدی رئیس انجمن ملی خرما در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید خرما اظهار کرد: با توجه به سال آوری (تناوب باردهی) پیش روی تولید خرما بر آورد می‌شود که تولید این محصول به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

او با اشاره به اینکه سال گذشته صادرات خرما نسبت به سال ماقبل خود ۳۰ درصد کاهش داشته است، افزود: با گسترش ویروس کرونا، امسال در بحث صادرات سال سختی را پیش رو داریم، همانگونه که بازار مواد غذایی در دنیا دچار تنش شده است.

فرخی یزدی ادامه داد: با گسترش کووید ۱۹، پیش بینی دقیقی راجع به آینده صادرات خرما نداریم، اما سعی بر آن است که با اطمینان سازی در بازار‌های هدف، در خصوص رعایت مسائل بهداشتی کرونا خللی در امر صادرات ایجاد نشود.

رئیس انجمن‌ ملی خرما ادامه داد: با توجه به تحمیل تحریم‌های نابرابر، مشکلات حمل و نقل در زمینه کشتیرانی و ممنوعیت صادرات خرما در سال گذشته رقابت پذیری تجار ما در بازار‌های هدف را با مشکلاتی رو به رو کرد که البته امسال با همکاری وزارت صمت و کنترل بازار داخل، ممنوعیت صادرات نداشتیم.

ثبات قیمت خرما در بازار

او درباره آخرین وضعیت بازار خرما گفت: علی رغم تورم ۴۰ درصدی، قیمت خرما نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است، به طوری که هر کیلو خرما در بازار‌های مبدا با نرخ ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان عرضه می‌شود.

این مقام‌ مسئول در پایان با بیان اینکه ثبت تاریخی نخیلات خرما در کشور به ۲۵۰۰ سال قبل باز می گردد، تصریح کرد: آمار‌ها حاکی از آن است که کشور پاکستان و جنوب افغانستان در بحث نخیلات ورود کرده اند، اما این‌ موضوع جدی نیست و تنها در حد آزمایش است که اگر در بازار‌های هدف خوب عمل کنیم، آسیب جدی از این حیث نخواهیم دید.

سرویس خبری: صنعت غذا