1

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی: زیان ۷۰۰ میلیون تومانی قارچ کاران در روز/فرا رسیدن ایام محرم بر افت قیمت قارچ دامن زد

رئیس انجمن‌ پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با وجود زیان یک هزار و ۸۰۰ تومانی در فروش هر کیلو قارچ و عرضه ۴۰۰ تن قارچ به بازار، تولیدکنندگان روزانه با زیان ۷۰۰ میلیون تومانی روبرو هستند.

 

 

محمد حسن افشار رئیس انجمن‌ پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش قیمت قارچ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو قارچ به طور متوسط با نرخ ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

او فرارسیدن ایام محرم و بازگشایی مدارس را ۲ دلیل اصلی کاهش تقاضا در بازار دانست و افزود: با وجود تلاش‌های متعدد انجمن برای جلوگیری از زیان قارچ کاران و جمع آوری ۴ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تن قارچ مازاد از سطح بازار و روانه به سمت صنایع تبدیلی، اما همچنان قیمت قارچ در بازار پایین است، پیش بینی می‌شود تا پایان ماه روند کنونی قیمت برای تولیدکنندگان در بازار ادامه یابد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی قیمت تمام شده هر کیلو قارچ را ۱۱ هزار و‌۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود زیان یک هزار و ۸۰۰ تومانی در فروش هر کیلو قارچ و عرضه ۴۰۰ تن قارچ به بازار، تولیدکنندگان روزانه با زیان ۷۰۰ میلیون تومانی روبرو هستند که با آغاز ایام‌محرم بر زیان آن‌ها افزوده می‌شود.

او با اشاره به اینکه صادرات قارچ به عراق تعریف چندانی ندارد، بیان کرد: با توجه به گرمای هوا، صادرات به عراق افت چشمگیری داشته است و علی رغم تلاش‌های متعدد مبنی بر صادرات قارچ با کامیون‌های یخچال دار توفیقی نداشتیم.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی  با اشاره به اینکه صادرات قارچ به روسیه با اختلالات مشکلات حمل و نقل و گمرگ روبروست، بیان کرد: براین اساس با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در صدد رفع آن هستیم، ضمن آنکه مشکل تخلیه و بارگیری در مرز عراق همچنان رفع نشده است تا بتوانیم با کامیون‌های یخچال دار، صادرات بدون توقف از مبدا به مرز داشته باشیم.

افشار در پایان مجموع صادرات در سه ماهه ابتدای سال را ۶ هزارتن قارچ اعلام کرد و گفت: البته بنده معتقدم میزان صادرات بیش از این رقم است چرا که ماهانه ۲ تا ۳ هزارتن قارچ به عراق صادر شده است.

 

سرویس خبری: کشاورزی