1

رئیس بنیاد ملی گندمکاران: کاهش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت گندم

هاشمی گفت: با توجه به نارضایتی کشاورزان از نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی، سطح زیر کشت ۲۰ درصد کاهش یافته است.

عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به آذربایجان شرقی، طی جلسه‌ای موضوع نرخ خرید تضمینی گندم در کنار پیگیری این مساله از طریق سازمان بازرسی کل کشور شرح دادم که ایشان دستور رسیدگی سریع این موضوع را اعلام کردند.

وی افزود: طی تماس اخیری با رئیس قوه قضاییه، ایشان اذعان کردند که پیگیری‌هایی که از سازمان بازرسی کل کشور انجام دادیم، در حال نتیجه گیری است و به احتمال زیاد قیمت در آینده‌ای نزدیک تغییر می‌کند.

هاشمی با اشاره به اینکه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به صورت رسمی اعلام نشده است، بیان کرد: این در حالی است که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته به احتمال زیاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید افزایش می‌یابد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم گفت: با توجه به نارضایتی کشاورزان از نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی، سطح زیر کشت حداقل نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است و تا زمانیکه این نرخ اصلاح نشود، کاهش سطح زیر کشت ادامه دار خواهد شد چرا که براساس هزینه‌های تولید و تورم حداقل قیمت تضمینی گندم باید ۲ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون واردات گندم افزود: با توجه به آنکه به اندازه کافی گندم در کشور تولید شده است، نیازی به واردات نداریم و از آن جا که هر کیلو گندم وارداتی برای دولت ۲ هزار و ۹۰۰ تومان تمام می‌شود به آن‌ها پیشنهاد کرده ایم که با قیمت پیشنهادی ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی، کسری نیاز کشور را از منابع داخل تامین کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدکننده بذر در حال ورشکستگی هستند، بیان کرد: با توجه به کاهش سطح زیر کشت گندم و تفاوت چشمگیر قیمت خرید گندم از کشاورزان با نرخ بذور گواهی شده، گندمکاران تمایلی به استفاده از بذور ندارند و هم اکنون کارخانجات تولیدکننده بذر نسبت به این موضوع که بذر‌های گواهی شده روی دستشان مانده و امکان انتقال آن به بخش غذایی نیست، گلایه‌مند هستند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: هم اکنون قراردادی که با کارخانجات تولید ماکارانی در ارتباط با تولید گندم دروم بستیم، با مشکلاتی روبرو شدیم چرا که آن‌ها رغبتی به خرید تضمینی گندم دروم ۱۰ درصد بالاتر از گندم معمولی ندارند.

سرویس خبری: کشاورزی