1

رئیس جمهور دستور ترخیص فوری کالای اساسی را صادر کرد+ جزئیات

به دنبال گزارشی که اخیرا از سوی معاونت اقتصادی دولت و با نظر دستگاه های مربوطه در رابطه با موانع ترخیص کالاهای اساسی دپو شده به رئیس جمهور اعلام شد ، وی موافقت خود را با پیشنهادات مطرح شده اعلام و دستور پیگیری و اجرا را صادر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، اخیرا طی جلسه معاونت اقتصادی دولت و دستگاه های مربوطه در حوزه تجارت، مشکلات و موانع اصلی در رابطه با اظهار، ترخیص و انتقال کالاهای اساسی به بازار به ویژه کالاهای موجود در بندر امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار گرفت و همراه با مجموعه ای از پیشنهادات به رئیس جمهور اعلام شد. 

تازه ترین اعلام ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – حاکی از آن است که رئیس  جمهور دستور فوری بررسی و رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرک به ویژه بندر امام خمینی (ره) را صادر و با پیشنهادات مطرح شده در زمینه ارزی و همچنین موارد مربوط به وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی و همچنین گمرک ایران موافقت کرده است. 

وی در این رابطه با اشاره به آخرین وضعیت آمار کالاهای اساسی در بنادر اظهار کرد که تا هشتم اردیبهشت ماه سال جاری جمع کالاهای اساسی شامل موجودی و کالای موجود در شناورهای پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۵٫۲ میلیون تن می رسد که حدود ۳.۸ میلیون تن آن در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است که این موضوع به طور ویژه به رییس جمهور اعلام شده بود. 

لزوم تسریع در رویه تخصیص و تامین ارز

ارونقی ادامه داد: براساس تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به تایید رئیس جمهور رسیده است قرار بر این شد تا در مورد  موانع و مشکلات تامین ارز، بانک مرکزی رویه تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی را تسریع کند. 

وی در رابطه با وظایف محول شده به گمرک نیز توضیح داد که گمرک ایران باید طی فراخوان به تمامی متقاضیانی که تمایل دارند از رویه اعتباری استفاده کنند اعلام کند تا درخواست خود را به بانک مرکزی ارائه و بانک نیز به فوریت نیز ظرف سه روز کاری از زمان اعلام نسبت به موافقت با درخواست اقدام کند. 

این مقام مسئول در گمرک ایران گفت: گمرک موظف است در اسرع وقت اطلاعات مربوط به ترخیص کالاها را به صورت برخط در سامانه جامع تجارت قرار دهد. 

ترخیص ۹۰ درصدی تمدید شد 

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد ارائه شده در مورد ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی و موافقتی که رئیس جمهور در این رابطه داشته، توضیح داد که پیشنهاد این بود که کارگروه تنظیم بازار موضوع مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی را که قبلا تا اسفندماه سال ۱۳۹۹ وضع کرده بود برای سال جاری نیز تمدید کند که با موافقت رئیس جمهور مقرر شد این تمدید صورت گرفته و ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی در صف تخصیص ارز بدون کد رهگیری بانک برای سال جاری نیز انجام شود.

ارونقی یادآور شد: براین اساس گمرک ایران موظف است از متروکه کردن کالاهای اساسی که ترخیص درصدی شده است تا تعیین تکلیف نهایی این کالا جلوگیری کرده و این امکان را فراهم کند تا جهت جلوگیری از فساد کالا نسبت به جایگزینی درصدی از کالاهای اساسی جدیدالورود به جای اقلام قبلی اقدام شود. 

بر اساس این گزارش، مشکلات تأمین و انتقال ارز  ترجیحی ،عدم صدور اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری برای کلیه صاحبان کالا که با رویه اعتباری کالاهای اساسی را وارد بنادر و گمرک کرده اند، طولانی شدن زمان صدور مجوزهای قانونی، تطویل در صدور مجوز بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی، عدم وجود ناوگان حمل و نقل متناسب با موجودی کالاهای ترخیص قطعی شده و همچنین عدم تمکن مالی برخی صاحبان کالا جهت پرداخت حقوق ورودی از  مشکلات اصلی اعلام شده در رابطه با اظهار، ترخیص و انتقال کالاهای اساسی به بازار  به رئیس جمهور بود.

سرویس خبری: مجلس و دولت