1

رئیس سازمان استاندارد: ایران از تقلب در مواد غذایی رنج می‌برد/ ۴ مؤلفه در بحث یکپارچگی غذا در ایران مطرح است

نیره پیروزبخت گفت: ایران بیش از کیفیت یا بی‌کیفیتی غذا از ارتکاب تقلب در زنجیره‌های غذایی رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در همایش ملی روز دامپزشکی با اشاره به اینکه از دیرباز در کشورهای مختلف به ویژه کشور ما به دامپزشکی پرداخته شده است، اظهار کرد: اگر سازمان دامپزشکی را در یکپارچگی غذا بررسی کنیم، در سال‌های اخیر مفاهیم مختلفی همچون امنیت غذا، ایمنی غذا، کیفیت و اصالت غذا مطرح شده است و باید به سمت و سویی رویم که با همکاری یکدیگر مشکلات را از سر راه برداریم.

او افزود: در سازمان ملی استاندارد بحث یکپارچگی غذا مورد توجه است و همواره در دنیا ۳ مؤلفه و در ایران ۴ مؤلفه همچون ایمنی غذا، کیفیت غذا، اصالت غذا و حلیت غذا در این خصوص مطرح است که با هماهنگی‌های لازم آن را انجام می‌دهیم.

پیروزبخت ادامه داد: در بحث اصالت غذا بارها اعلام کرده‌ام که ایران تنها از کیفیت یا بی‌کیفیتی غذا رنج نمی‌برد و بیشتری از تقلب در این خصوص رنج می‌برد اما اگر واحدهای تولیدی به یکپارچگی غذا اهمیت دهند به یک صادرکننده تبدیل می‌شویم.

رئیس سازمان استاندارد با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی  باید به اصالت غذا به عنوان یکی از پارامتر‌های مهم بپردازند، بیان کرد: در بحث ایمنی غذا هم وظایفی داریم چرا که بحث‌های مدیریت ریسک و مسائل ارزیابی خطر در این باره مطرح می‌شود که باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم و اگر ما نتوانیم به موقع خطر را ارزیابی و با آن مبارزه کنیم با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شویم.

پیروز بخت ادامه داد: ما در سازمان ملی استاندارد با خود وزارت جهاد کشاورزی به ویژه سازمان دامپزشکی همکاری‌های ویژه‌ای داریم و ممکن است در برخی مواقع اختلاف نظرهایی در فعالیت‌های استانداردسازی وجود داشته باشد، اما به طور کلی سازمان دامپزشکی بر فعالیت‌های استاندارد به صورت ویژه با سازمان استاندارد همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان استاندارد در پایان تصریح کرد: پیش‌نویس استانداردهای بین‌المللی را با سازمان دامپزشکی در زمینه گوشت و محصولات گوشتی در دست بررسی داریم که یک سند آن را برای سازمان بین‌المللی ارسال خواهد شد.

سرویس خبری: صنعت غذا