1

رئیس سازمان توسعه تجارت : کاهش تعداد طبقات تعرفه‌ای در سال ۹۵/ حمایت از تولید داخل با ابزار تعرفه

افخمی
[heading]رئیس سازمان توسعه تجارت از کاهش طبقات تعرفه‌ای به هشت طبقه در سال ۹۵ خبر داد و گفت: برای واردت کالاهای مشابه تولید داخل افزایش تعرفه در راه است.[/heading]
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در حاشیه اولین همایش صادراتی در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار تجارت خارجی ۹ ماهه گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۳۲ میلیارد دلار صادرات و ۳۱ میلیارد دلار و ۲۰۰ میلیون دلار واردات انجام شده و با وجود آنکه در ابتدای سال شاهد تراز مثبت ۲٫۵ میلیارد دلار بودیم اکنون تراز تجاری ایران یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مثبت است.
افخمی‌راد با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تعرفه برای سال ۹۵ گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران روال تعیین تعرفه مانند سال‌های گذشته است و تصمیم بر این شده که کالایی که تولید داخل می‌شود برای واردات کالاهای مشابه تعرفه را افزایش دهیم که این افزایش تعرفه زمان دار است و به مرور زمان کم خواهد شد تا در تولید ثبات داشته باشیم.
وی افزود: در سال ۹۵ تعدد طبقات عرفه‌ای از ۱۰ به ۸ کاهش می‌یابد که این امر موجب ساماندهی واردات خواهد شد.
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌های اقتصاد ارز مبادله‌ای در سال ۹۵ گفت: مواد اولیه و کالاهای صنعتی همچنان ارز مبادله‌ای دریافت خواهند کرد و هر چه به سمت کالاهای ساخته شده پیش برویم ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تبدیل خواهد شد.
افخمی‌راد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تأثیر مشوق‌های صادراتی بر کاهش قیمت کالا گفت: کمتر کشوری حاضر است به صادرکننده جایزه نقدی بدهد و تا به حال مستندی در این رابطه پیدا نکردیم که کشوری به صادراتش این گونه جایزه بدهد.
وی به این نکته نیز اشاره کرد که در کشور ما مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی به صادرکننده مسترد می‌شد اگرچه ممکن است این مسئله با تأخیر مواجه شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت به ترکیب کالاهای وارداتی اشاره کرد و گفت: عمده این کالاها کالاهای اساسی است که بنا به مقتضیات کشور قادر به تولید آن نیستیم و ناچار از واردات آن هستیم.
افخمی‌راد همچنین در رابطه با دامپینگ برخی کالاها گفت: پایین آمدن قیمت به معنای دامپینگ نیست بلکه با افزایش تولید هزینه‌ها کاهش می‌یابد و قیمت‌ها نیز بیشتر کاهش می‌یابد.
برای عضویت در کانال تلگرام باشگاه صنایع غذایی آریا اینجا را کلیک کنید .