1

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:صنایع نیشکر نبود باید سالانه ۴۷۰ میلیون دلار شکر وارد می کردیم

اهواز – رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اگر تولید نیشکر را در استان نداشتیم باید سالانه ۴۷۰ میلیون دلار شکر وارد می کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کیخسرو چنگلوایی ظهر امروز سه شنبه در هشتمین همایش ملی فناوری نیشکر در تالار مطهری دانشگاه چمران اهواز اظهار کرد: با هزینه امروز برای ایجاد اشتغال باید ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ۲۷ هزار پرسنل نیشکر سرمایه گذاری می کردیم و در بخش صنعت هم هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان باید سرمایه گذاری می شد.

وی افزود: یکی از آثار مثبت نیشکر استفاده و بهره برداری از اراضی کم بازده و بی بازدهی بود که به دلیل قلیایی و شور بودن آب تحت الارضی و تبخیر، سال به سال وضعیت شان بدتر می شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: اگر تولید نیشکر را در خوزستان نداشتیم، باید سالانه ۴۷۰ میلیون دلار شکر وارد می کردیم.

چنگلوایی اضافه کرد: اگر نیشکر وجود نداشت امروز بهانه بسیار خوبی برای انتقال آب از سرشاخه های رود کارون در دست بانیان آن بود و اگر کشت و صنعت ها نبودند، دو میلیارد متر مکعب آب بدون هیچ استفاده ای وارد خلیج فارس می شد و همچنین ۶۰ هزار هکتار اراضی نیشکر در صورت نبود نیشکر کانون تولید ریزگرد می شد.

وی عنوان کرد: نیشکر مانع بسیار خوبی در برابر زیاده خواهی ها بر سر انتقال آب کارون بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: حیات تالاب شادگان به خاطر وجود نیشکر احیا شد و همچنین وجود ضایعات نیشکر به عنوان خوراک دام مانع از واردات آن و خروج ارز شد.