1

رئیس سازمان دامپزشکی: آغاز واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی

رفیعی پور گفت: هم اکنون در فصلی قرار داریم که دام سبک سراسر کشور علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون می‌شوند.

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت شیوع تب برفکی در کشور اظهار کرد: در سال گذشته تلاش سازمان دامپزشکی برای تامین به موقع واکسن تب برفکی از لحاظ کمیت و تنوع کمکی بزرگی به کنترل بیماری در حوزه تب برفکی در کشور کرد.

وی افزود: هم اکنون در فصلی قرار داریم که دام سبک سراسر کشور علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون می‌شوند و امیدواریم همانند ۲ سال گذشته موفقیت‌هایی در کاهش کانون بیماری داشته باشیم.

رفیعی پور ادامه داد: با توجه به تامین به موقع واکسن و انجام واکسیناسیون در جمعیت هدف دام سبک و سنگین طی ۶ ماه اخیر و ماه‌های پیش رو، شرایط کنترل بیماری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته قابل قیاس نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته بیماری خطرناک تب برفکی در کشور کنترل شد، بیان کرد: اقدامات صورت گرفته در حوزه تب برفکی طی سال ۹۷ کمک بسزایی به پیشبرد اهداف در سال ۹۸ داشت چرا که مصرف ۵۸ میلیون دوز واکسن برای دام سبک و ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز برای دام سنگین موجب شد تا بیماری به طور کامل تحت کنترل باشد.

به گفته وی، مرحله دوم طرح ملی هماهنگ و سراسری واکسیناسیون دام برای کنترل بیماری تب برفکی به طور همزمان در سراسر کشور آغاز شد.

رفیعی پور از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون دام برای کنترل تب برفکی در کشور خبر داد و گفت: در این طرح دام‌های سبک و سنگین بر علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام توسط سازمان دامپزشکی در جهت کمک مستقیم به تولیدکنندگان واکسینه می‌شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در طول سال بیش از ۳۰۰ میلیون دوز واکسن‌های مختلف بر علیه بیماری‌های استراتژیک کشور مثل بیماری‌های سیاه زخم، تب برفکی، تب مالت، هاری و … استفاده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، در این طرح در استان کرمان بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۲۰۰ هزار دام سنگین بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مرحله دوم واکسیناسیون به صورت همزمان در ۳۲ اداره کل دامپزشکی کشور آغاز شده است، اظهار کرد: در کل کشور ۸۰ میلیون دام سبک و ۷۰ میلیون دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

رفیعی پور با اشاره به اینکه مشکلی در خصوص نهاده‌های اصلی واکسن نداریم، گفت: در حوزه واکسن‌های دامی بیش از ۹۷ درصد واکسن مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، اما در حوزه طیور تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد واکسن کشور از طریق تولید داخل و مابقی واردات تامین می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تدابیر لازم برای تامین واکسن، شرکت‌های داخلی از این سهم استفاده می‌کنند تا در آینده نزدیک در حوزه تامین بتوانند به عدد و رقم بالای تولید برسند.

به گفته وی، در تامین واکسن به صورت ذخایر استراتژیک تولید و توزیع یا پیش بینی انجام شده تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

 این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک واکسن و اقلام مرتبط با حوزه دامپزشکی اظهار کرد: قبل از آغاز تحریم‌ها در تامین نهاده‌های مرتبط با حوزه دامپزشکی همچون واکسن‌ها که اولویت اصلی مسائل پیشگیری است، تلاش‌هایی مبنی بر ثبت سفارش و واردات برای حداقل ۳ تا ۶ ماه صورت گرفته تا تولیدکنندگان نگرانی از این حیث نداشته باشند.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۳۴ میلیون دلار ارز به متقاضیانی که برای تامین واکسن، دارو، مواد بیولوژیک و ریز مغذی‌ها ثبت سفارش کرده بودند، اختصاص یافت.

رفیعی پور با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا به میزان کافی در سردخانه‌های کشور موجود است، بیان کرد: واکسن آنفلوانزا به میزان کافی وارد و به استان‌ها ارسال می‌شود تا پولت‌های مرغ مادر و تخم گذار علیه بیماری خطرناک آنفلوانزا حاد پرندگان واکسینه شوند.

آخرین جزئیات صادرات فرآورده‌های خام دامی/یک هزار راس دام مولد از اتحادیه اروپا وارد کشور شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های خام دامی گفت: بنابر آمار ۵ ماهه گمرک، ۳ هزار و ۶۰۰ تن میگو، ۱۱ هزار تن تخم مرغ خوراکی، ۵ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه دار، ۹۰۴ هزار قطعه جوجه یکروزه، ۱۸ هزار تن ماهی خوراکی منجمد، ۸ هزار تن ماهی خوراکی تازه، ۱۵ هزار تن آلایش دام و طیور، ۸ هزار و ۶۰۰ تن خوراک دام، طیور و آبزیان، ۳ هزار و ۶۰۰ تن لبنیات، بیش از یک میلیون قطعه ماهی زنده، ۵ میلیون جلد پوست احشام و ۲ هزار تن شیر به بازار‌های هدف به عنوان مهم‌ترین اقلام صادراتی صادر شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واردات تنها در حوزه گوشت قرمز و اقسام دارو صورت گرفته است، افزود: بنابر آمار ۷۰ هزار تن گوشت قرمز مربوط به دام سبک و سنگین و ۷۰ هزار تن انواع و اقسام دارو، واکسن، ریز مغذی و مکمل وارد کشور شده است و در خصوص مرغ و ماهی هیچ گونه وارداتی نداشتیم.

وی درباره اینکه آیا مجوزی مبنی بر صادرات دام زنده صادر شده است، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی طی چند ماه گذشته مجوز صادرات ۴۸ راس تلیسه را صادر کرده، همچنین در حوزه دام زنده واردات یک هزار راس دام مولد از اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

رفیعی پور در پایان تصریح کرد: با وجود واردات گوشت قرمز با ارز نیما، مجوز واردات تنها به اندازه نیاز کشور که سالیانه ۱۴۰ هزار تن است، داده می‌شود و از طرفی مجوز صادرات دام زنده بنابر سیاست‌های ستاد تنظیم بازار صادر می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان