1

رئیس سازمان دامپزشکی: صادرات دام نباید مقطعی باشد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: گرچه سازمان دامپزشکی تنها متولی بحث های نظارتی و صدور گواهی بهداشتی است، اما با صادرات مقطعی مخالف است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقامیری گفت: سازمان دامپزشکی در تعیین سیاست‌های واردات و صادرات هیچ گونه دخالتی ندارد و تنها در بحث‌های نظارت، گواهی بهداشتی صادر می‌کنیم.

به گفته او، صادرات دام ممنوع نشده، بلکه تا فراهم شدن بسترها متوقف شده است.

علی رغم صدور مجوز ۳۰۰ هزار راس دام در آبان و صادرات حدود ۵۰ هزار راس به بازارهای هدف، در جلسه ستاد تنظیم بازار که شبانه در دفتر وزیر جهاد تشکیل شد، صادرات دام برای تنظیم بازار داخل متوقف و ممنوع اعلام شد.

آقامیری گفت: بنده معتقدم که صادرات نباید مقطعی باشد و در این خصوص باید تصمیم واحدی گرفته شود، وزیر جهاد و دولت هم نگاه ویژه‌ای به بحث صادرات دارند، اما تامین بازار داخل و صادرات مازاد بر نیاز کشور اولویت اصلی است.

رئیس سازمان دامپزشکی می‌گوید: ممنوعیت با توقف تفاوت دارد که بنابر اعلام وزارت جهاد مبنی بر توقف صادرات، گواهی بهداشتی صادر نمی‌کنیم.

علی رغم آنکه وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که سیاست واردات و صادرات در کنار یکدیگر باید باشند، اما دامداران روستایی و عشایری به سیاست اخیر توقف صادرات دام اعتراضاتی دارند، هر چند دیگر مسئولان این وزارتخانه اذعان می‌کنند که سیاست واحد در خصوص واردات و صادرات باید اتخاذ شود و این طور نباشد که یک شبه این مصوبات لغو شود تا اعتبار تجار در بازارهای هدف خدشه دار شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان