1

رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد: همایش توسعه صنعت شیلات در ایران آغاز به کار کرد

میگو

نشستی با عنوان همایش بین‌المللی میگو با حضور حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از فعالان صنعت شیلات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش بین‌المللی میگو در حالی آغاز به کار کرد که نمایندگان ۱۳ کشور جهان در این همایش حضور داشته تا وضعیت صنعت شیلات در حوزه صید میگو و راهکارهای توسعه این صنعت را بررسی کرده تا در نهایت شیوه‌های جذب سرمایه‌گذاری در ایران را مشخص کند.

حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی در این نشست بیان داشت: طبق برنامه ۵ ساله ششم توسعه میزان تولید میگو باید تا پایان این برنامه به ۶۰ هزار تن افزایش یابد.

او افزود: تحقق این هدف مستلزم اقدامات حمایتی و زیرساختی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و تحقق این اهداف به همکاری جدی دیگر سازمان‌ها و تامین اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی نیاز دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درخصوص تولید میگو تاکید کرد: در افق ۱۴۰۴ باید امکان تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن میگو فراهم شود چرا که پرورش آبزیان با رشد سالیانه بیش از ۹ درصد سریعترین و باثبات‌ترین نرخ تولید پروتئین‌های جانوری در جهان است بطوری که در سال ۲۰۱۳ میلادی حجم تولید آبزیان پرورشی به ۹۷ میلیون تن رسید.

او افزود: از این میزان سهم میگو ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: ۸ کارخانه تولید خوراک میگو با ظرفیت نزدیک به ۱۹۰ هزار تن در کشور فعال است و صادرات بخش شیلات ایران در سال ۹۴ نزدیک به ۷۴ هزار تن بود که براساس پیش‌بینی‌ها امکان افزایش صادرات تا ۱۰۰ هزار تن وجود دارد.

صالحی با تاکید بر اینکه صادرات بخش شیلات ۱۰ درصد ارزآوری در حوزه کشاورزی دارد گفت: این در حالی است که تولید بخش شیلات کمتر از ۱ درصد مجموع تولیدات محصولات کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ۲ میلیون قطعه بچه میگو تولید شده است گفت: با تولید این تعداد بچه میگو ۵۰۰ باب مزرعه با حجم تولید ۳۳ هزار تن فعال شده است.

گفتنی است در همایش بین‌المللی میگو نمایندگانی از چین، مالزی، فرانسه، اندونزی، کره جنوبی، استرالیا، هند، تایلند، ویتنام، آلمان، کانادا، پاناما حضور دارند و در حاشیه این همایش فعالان صنعت شیلات ایران با نمایندگان شرکت‌های خارجی در زمینه توسعه همکاری‌ها رایزنی می‌کنند.