1

رئیس سازمان چای: قیمت هر کیلو چای ممتاز ایرانی ۷۰ هزار تومان

جهان ساز از پرداخت ۹۳ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تا پایان هفته بخش عمده سهم‌کارخانجات و دولت به حساب چایکاران واریز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای ، از پرداخت ۹۳ درصد مطالبات چایکاران ‌خبر داد و گفت: تا پایان‌هفته ۱۰۰ درصد سهم دولت و بخش عمده سهم کارخانه‌ها پرداخت خواهد شد.

وی افزود: امسال تولید چای خشک به ۳۰ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

جهان ساز ادامه داد: با توجه به واردات ۳۳ هزار تن چای طی ماه‌های اخیر و تولید داخل پیش بینی می‌شود که تا پایان سال مشکل خاصی در بحث بازار نداشته باشیم.

رئیس سازمان چای درباره علل گرانی چای در خرده فروشی‌ها بیان کرد: کارخانه‌های تولیدی قیمت چای را افزایش ندادند، گرچه ممکن است قیمت چای خارجی افزایش یافته باشد. اما در مجموع وزارت صمت باید بر خرده فروشی‌ها نظارت داشته باشند تا تخلفی صورت نگیرد.

وی قیمت هر کیلو چای ممتاز را ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو چای در عمده فروشی‌ها ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.

رئیس سازمان چای از پرداخت تسهیلات سرمایه‌ در گردش از هفته آینده خبر داد و گفت: امسال ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای کارخانه‌ها به منظور خرید ماشین آلات و تجهیزات پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، گفت: به ازای هر هکتار ۳ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت یکساله و کارمزد ۴ درصد به عنوان سرمایه در گردش و به ازای عملیات به زراعی ۲۵ میلیون تومان در اختیار چایکاران قرار می‌گیرد، همچنین چایکاران برمبنای فاکتور می‌توانند ۸۵ درصد هزینه خرید ماشین آلات را تسهیلات دریافت کنند.

رئیس سازمان چای در پایان درباره تاثیر تسهیلات به زراعی به چایکاران تصریح کرد: با پرداخت تسهیلات به زراعی علاوه بر افزایش کیفیت برگ سبز چای پیش بینی می‌شود که ۵۰۰ هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید بازگردد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان