1

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام مطرح کرد؛ جزئیات هویت‌دار کردن دام‌ها/ فرصت یک ساله پلاک‌گذاری دام‌های سبک

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی گفت: هرگونه خرید و فروش، حمل و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک و هویت گذاری، ممنوع و کالای قاچاق محسوب می شود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی ( اگروفودنیوز)؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مختار عباسی اظهار داشت: در پی قاچاق دام زنده از کشور در ماه های اخیر، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شیوه نامه ای را با کمک کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور تنظیم کرد که در دی ماه ۹۷ توسط دولت تصویب و اواخر سال گذشته ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بر اساس این شیوه نامه ۴ ماده ای، چنانچه دام های کشور بعد از یک مدت مشخص، هویت دار نشوند، مصداق کالای قاچاق محسوب می شوند.

عباسی تصریح کرد: مهلتی که برای پلاک گذاری و هویت دار کردن دام های سنگین تعیین شده شش ماه و برای دام های سبک یکسال از زمان تصویب شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

عباسی گفت: بر اساس این شیوه نامه، هرگونه خرید و فروش و تغییر مالکیت دام باید در سامانه هویت مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی ثبت شود و هرگونه حمل و نقل دام بدون پلاک ممنوع است و دامداران و مالکینی که مبادرت به حمل دام می کنند باید از سازمان دامپزشکی و سایر ارگان ها مجوز دریافت کنند.

وی افزود: بر اساس این شیوه نامه، استان های کشور به دو گروه الف و ب تقسیم شده اند و گروه الف شامل استان های مرزی و بخشی از استان های مرکزی هستند که تردد دام در آنجا زیاد است و از هم اکنون در این استان ها هر گونه حمل و نقل دام باید با پلاک و مجوز صورت گیرد.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: برای استان های گروه ب، شش ماه از زمان تصویب شیوه نامه، فرصت برای هویت دار کردن دام داده شده است.

وی افزود: در راستای اجرای شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با کالا و ارز و همچنین قانون نظام جامع دامپروری کشور، ضرورت داشت که مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی اقداماتی را از جمله بازنگری سامانه هویت دام انجام دهد.

عباسی با بیان اینکه سامانه هویت دام این مرکز به روز شده است، اظهار داشت: ظرف چند روز آینده، نسخه جدید هویت دار کردن دام در این سامانه در دسترس عموم دامداران و مالکین دام قرار می گیرد.

وی ارتباط سامانه هویت دام مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی با سامانه قرنطینه دامپزشکی از طریق سامانه پنجره واحد خدمات وزارت جهاد کشاورزی و تهیه دستور العمل جدید هویت گذاری دام برای سازگاری با شیوه نامه جدید و کاهش هزینه های هویت گذاری را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد.

رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اهمیت شماره پلاک دام و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی در شیوه نامه جدید شماره و پلاک از سامانه هویت دام مرکز اصلاح نژاد و تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اخذ می شود و ارگان هایی که با این مرکز تفاهم نامه هویت گذاری دام امضا کرده اند، امکان دسترسی و سفارش شماره پلاک را دارند.

وی گفت: از این پس برای دام های اصلاح نژادی و گله های صنعتی، نصب شماره و پلاک در دو گوش و برای سایر دام های کشور نصب پلاک در یک گوش دام در نظر گرفته شده است.

عباسی درباره اجرای عملیات پلاک گذاری دام اذعان داشت: اتحادیه های سراسری دامداران ایران، اتحادیه صنعت همگام، اتحادیه عشایری، سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه کشاورزی با استفاده از واحدهای استانی خود در اقصی نقاط کشور، اقدام به نصب پلاک گوش دام ها خواهند کرد و اطلاعات دام های پلاک گذاری شده در سامانه هویت دام مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی ثبت می شود.

وی افزود: هزینه پلاک گذاری دام ها بر عهده مالکین دام ها است و هزینه پلاک گذاری هر راس دام سبک و سنگین پس از ارزیابی نهایی اعلام خواهد شد.

عباسی با اشاره به وجود ۷۵ تا ۸۰ میلیون راس دام سبک و سنگین در کشور گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد دام جدید متولد می شود و از این رو پلاک گذاری یک جریان مدام خواهد بود.

وی با بیان اینکه هویت دار کردن دام در قانون نظام جامع دامپروری سال ۸۸ آمده و وزارت جهاد کشاورزی موظف شده کل دام ها را هویت دار کند، اظهار داشت: طی ۱۰ سال گذشته بر اساس میزان اعتبارات دریافتی سالانه تعدادی از دام های کشور بر حسب اولویت بندی با استان های مرزی و غیره و با اولویت دام سنگین، هویت گذاری شده اند.

رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ظرف ۱۰ سال گذشته، سالانه نزدیک به پنج میلیون راس دام سبک و سنگین توسط صندوق بیمه کشاورزی، قریب به هشت میلیون راس دام توسط سازمان دامپزشکی و حدود ۱.۵ میلیون راس از سوی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی پلاک گذاری شده اند.

وی ادامه داد: با تصویب شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از این پس تفاهم شده کلیه ارگان های دخیل در هویت گذاری دام از شماره استاندارد ۱۵ رقمی استفاده کنند.

عباسی پیش بینی کرد: با ابلاغ شیوه نامه و صدور دستورالعمل های جدید، عملیات پلاک گذاری دام در کشور با شتاب بیشتری انجام شود.

وی درباره مشکلات مربوط به پلاک گذاری دام ها نیز اظهار داشت: تامین پلاک دام و مواد اولیه آن و نیروهای آموزش دیده در سطح کشور از محدودیت های اصلی عملیات هویت گذاری دام هستند و این مرکز در حال بررسی مواد جایگزین داخلی برای ماده پلی یورتان وارداتی به منظور تهیه پلاک است.