1

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی مطرح کرد: ۵۰ درصد ماشین‌آلات بخش کشاورزی فرسوده است

کشت

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: ۵۰ درصد تراکتورها و کمباین‌های کشاورزی فرسوده است و باید موتورهای این ماشین‌آلات سوراخ و از رده خارج شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامبیز عباسی در نشست خبری که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد بیان داشت: میزان اعتبارات دریافت شده در بخش ماشین‌آلات کشاورزی طی ۴ سال ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است و تسهیلات در حوزه ماشین‌آلات جذب شده است.

او افزود: نرخ سود تسهیلات بخش خرید ماشین‌آلات در حال حاضر ۱۸ درصد است که امیدواریم بتوانیم با همکاری‌های بیشتر با بانک عامل این نرخ را کاهش دهیم. چرا که سالانه باید ۲۰ هزار دستگاه تراکتور در بخش کشاورزی جایگزین دستگاه‌های فرسوده شود.

عباسی در ادامه گفت: آورده کشاورزان در این طرح ۲۰ درصد و مابقی به صورت تسهیلات ۵ تا ۷ ساله پرداخت می‌شود. به دنبال این هستیم که ۱۵ تا ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی به کشاورزان را به صورت بلاعوض اختصاص دهیم که در صورت دریافت اعتبارات این کار را انجام خواهیم داد.

او افزود: کشاورزان اقساط خود را به صورت سالانه بازپرداخت می‌کنند و جزو به روزترین پرداختی‌های موجود در میان دریافت‌کنندگان تسهیلات هستند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی با اشاره به ضریب نفوذ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بیان داشت: در حال حاضر ضریب نفوذ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی ۱٫۵ در هر هکتار است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی این رقم تا پایان سال ۹۵ به ۱٫۶۳ درصد خواهد رسید.

عباسی درخصوص واردات ماشین‌آلات کشاورزی به کشور گفت: این ماشین‌آلات غالبا تولید داخل ندارند و براساس آمار موجود حدود ۹۰ درصد از ماشین‌آلات کشاورزی داخلی است. در بخش‌هایی مانند باغبانی، شالیزاری و ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین که تولید داخلی ندارند یا  براساس نیازمندی‌های بازار نسبت به واردات آن اقدام می‌شود.

او افزود: طی سال‌های  گذشته در بهترین حالت سالانه ۴ هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی به کشور وارد شده است و در بخش تراکتورهای باغبانی علی‌رغم اینکه در داخل تولید داریم اما تکنولوژی‌های این بخش باید ارتقا یابد اما تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی به دنبال این هستند که سهم ناچیز ۱۰ درصدی واردات نیز گرفته شود اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که برای تحرک در بخش اقتصادی و ارتقاء کیفیت واردات نقش پررنگی دارد.

او در ادامه گفت: ماشین‌آلات کشاورزی داخلی مزیتی دارند که کشاورزان ترجیح می‌دهند برای کار در مزارع از آن استفاده کنند و بارزترین مزیت آن قیمت پایین آن نسبت به مشابه خارجی آن است. نرخ ماشین‌آلات کشاورزی ایرانی یکسوم تولید برندهای جهانی است.

عباسی بااشاره به سال‌های تحریم و محدودیت واردات قطعات برای تولیدکنندگان بیان داشت: در سال‌های تحریم تامین قطعات موردنیاز برای کارخانجات تا حدی سخت بود که در برخی انتقال پول به کشور مبدأ باید از ۳ کشور کمک می‌گرفتند که همین مسئله موجب شد تامین قطعات از کشورهای دیگری مانند چین، ترکیه و هند صورت گیرد.

او افزود: همین مسئله موجب شد که کیفیت قطعات مورد استفاده در ماشین‌آلات کشاورزی کاهش یابد اما اکنون با حذف تحریم‌ها واردات قطعات از کشورهای مبدأ انجام می‌شود تا ماشین‌آلات با کیفیت مناسب‌تری وارد کشور شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی درخصوص مشکلات کشاورزان در تامین سوخت موردنیاز گفت: ایجاد جایگاه‌های سوخت‌رسانی بخش ماشین‌آلات کشاورزی حائز اهمیت است چرا که کشاورزان برای دریافت گازوئیل جایگاه ویژه‌ای ندارند. در این خصوص با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مذاکراتی صورت گرفته است و این نکته را در نظر گرفت که کشاورزان نیز مانند شهرنشینان باید از امکان دریافت سوخت برای ماشین‌آلات خود بهره‌مند شود.

عباسی در پایان در پاسخ به این سوال که در طرح خرید کالای بادوام ایرانی در بخش خودرو که ماشین‌آلات کشاورزی نیز جزو آن است چه تعداد از این محصولات خریداری شد بیان داشت: باتوجه به مشکلات زیرساختی در این بخش که برای ماشین‌آلات کشاورزی وجود داشت این امر در بخش کشاورزی عملیاتی نشد و حتی یک ماشین‌ کشاورزی نیز از این طریق فروخته نشده است.