1

رئیس نظام صنفی کشاورزی مطرح کرد؛ توسعه کارخانه ها راهی برای رسیدن به خودکفایی شکر

قاسم پیشه‌ور گفت: توسعه کشت چغندر پاییزه همراه با کارخانه های شکر در رسیدن به خودکفایی، کاهش واردات نهاده و مصرف آب تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم پیشه ور گفت: کشت قراردادی چغندر قند محصولی است که باید به کارخانه داده شود، همانند دیگر محصولات همچون گندم، برنج و جو امکان عرضه در بازار  آزاد ندارد.

به گفته او، دولت در بخش احداث کارخانجات قند و شکر باید سرمایه گذاری خوبی انجام دهد تا کشت چغندر از بهاره به سمت پاییزه سوق داده شود چرا که این موضوع در صرفه جویی آب تاثیر بسزایی دارد.

پیشه ور می گوید: با توجه به اقلیم شمال و جنوب کشور، امکان رسیدن به خودکفایی شکر در بحث چغندر قند وجود دارد، ضمن آنکه تفاله در خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد، این موضوع در جلوگیری از واردات خوراک دام تاثیر بسزایی دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: علی رغم آنکه در برخی نقاط امکان توسعه کشت چغندر قند وجود دارد، اما بدلیل نبود کارخانه  و هزینه های بالای حمل این امکان وجود ندارد. درحالی که با توسعه کارخانه ها خودکفایی میسر می شود.

بنابر آمار سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شکر مورد نیاز است که یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود. همچنین ۳۵ کارخانه تولید شکر با چغندرقند و ۹ کارخانه شکر با نیشکر تاسیس شده است، تنها ۳۵ کارخانه فعالند و متاسفانه بخشی از مدار خارج شدند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان