1

رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی های صنایع غذایی در گفتگو با اگروفودنیوز: مقررات پیچیده دولتی صرفاً متوجه واحدهای تولیدی است

دکتر پرویز جهانگیری گفت: علیرغم شکست سیاست جریمه  هر حرکت فعالان اقتصادی را  با خطا کار نمودن آنها و تحمیل جرائم سنگین  از فعالیت باز می داریم .

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  برای انجام و موفقیت در هر کاری می بایستی زیر بناهای لازم را برای انجام آن تدارک ببینیم تا بتوانیم آن کار را به پیش ببریم .وقتی از کشورهای پیشرفته سخن به میان می آوریم مشاهده می کنیم که برنامه ریزان و مسئولین آنها اولاً از دانش مورد نیاز بهره مند می باشند و تصمیم های بدون بررسی و کارشناسی نمی گیرند.

لزوم استفاده از افراد متخصص و با تجربه در راس دستگاههای دولتی

دکتر پرویز جهانگیری ادامه داد: کشورمان متاسفانه از این منطق درست بهره مند نیست و مسئولیت ها را به افرادی که فاقد دانش  و تجربه  لازم در رشته مورد نظر دارند، می سپاریم ، که نمونه بارز آن گماردن یک استانداردر ریاست یک سازمان تحقیقاتی همچون سازمان ملی استاندارد ایران  می باشد.

این کارآفرین صنعت غذای کشور افزود:  ریاست چنین سازمانی می بایستی به فردی سپرده شود که  اولاً از درون آن سازمان بالا آمده باشد و ثانیاً با شایسته سالاری  بدون هیچ روابطی انتخاب شده باشد.

ما از این دست مسئولیت سپاری متاسفانه در کشورمان فراوان داریم، لذا می توان گفت  که دلیل عمده عقب افتاده گی ما و عدم پیشرفت مان از این انتخابهای رابطه ای و غیر شایسته سالاری نشات می گیرد.

جهانگیری افزود :وقتی مسئولی در مسئولیتی که به عهده اش سپرده می شود سواد و تجربه کافی  را نداشته باشد ،  نتیجه همین می شود که الساعه شاهد آن هستیم  و هر روز به جای پیشرفت، عقب رفت داریم.

وی  با اشاره به لزوم کالبد شکافی  در کشور با وجود داشتن نعمات کافی خداوندی  که اقتصاد آن  به مرحله ای رسیده است  که مردمش در فقر و فلاکت و زباله گردی بسر می برند، اظهار کرد: ما کشوری بودیم که تمامی کشورهای منطقه  آرزوی رسیدن به  شرایط آن را داشتند،در سالهای اوائل انقلاب حرکتها در جهت پیشرفت بود زیرا در انتخاب مسئول به سوابق علمی و فنی افراد توجه میشد و روابط در جامعه حاکم نبود.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا  ادامه داد: متاسفانه  گسترش روابط و بی توجهی به شایسته سالاری سبب بروز مشکل فعلی ما شد و مدیران شایسته از کشور خارج و دانش خود را در اختیار همسایگانی قرار دادند  که  اکنون ما شاهد پیشرفت  آنها هستیم.

 وی افزود : همین مدیران ما  سازمان استاندارد را برای کشورهای آسیای میانه راه اندازی کردند و سبب بوجود آمدن صنعت در آن کشورها  شدند که حکومت عقب مانده روس قادر به انجام این کار  نبود.

جهانگیری  گفت:  برنامه ریزان برای افزایش فعالیت و پیشرفت با دانشی که دارند:

-اهداف استراتژیک را  مشخص می کنند.

-در جهت توسعه و توانمند سازی برنامه ریزی می کنند

-برنامه های حمایتی خود را از طریق اعطای تسهیلات مالی ومعنوی اعلام می نمایند.

-انواع کمکهای مقرراتی و مالی و امکاناتی را در برنامه های توسعه و پیشرفت قرار می دهند.

– با ایجاد مراکز پژوهشی و فراهم نمودن بستر تحقیق و توسعه ،نتایج سرمایه گذاری در این بخش را به کارآفرینان واگذار مینمایند.

– انواع حمایتهای قانونی و حقوقی را برای ایجاد فعالیتهای اقتصادی را فراهم نموده و تمامی موانع انرا از سر را بر می دارند

– بانکهارا وادار می نمایند که بدنبال کارآفرینان بروند و باحداکثر  توان با حداقل سود بیشترین سرمایه را در اختیار کارآفرینان قرار دهند.

در تمامی تصمیمات دست اندر کاران را شرکت داده و بدون حضور انها تصمیم نمی گیرند

-دولتها بسته های حمایتی خود را مشخص نموده و حتی نیازهای  خود را از طریق کارآفرینان داخلی تامین می نمایند

و……..

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی افزودنی های صنایع غذایی  افزود : شاهدیم که ترکیه عقب مانده از اقتصاد به اعمال اینگونه سیاستها توانست که بدون داشتن منابع انرژی و…. در آمد خود را از بابت تولید و خدمات به سالیانه حدود ٢۵٠ میلیارد دلار برساند، در حالی که ما وجود یک وابسته بازرگانی خود را تحمل نمی کنیم ، کشور ترکیه در کشورهای مجاور ما و در هر کدام حداقل سه وابسته بازرگانی دارد.

قوانین ناکارآمد مالیاتی کارآفرینان را از تولید کنار می زند

این فعال  اقتصادی  ادامه داد: با واقع گرایی مشاهده می کنیم  که نه تنها هیچ حرکتی از آنچه اشاره شد را در کشور بصورت واقعی نداریم بلکه با شعارهای حمایت از تولید تیشه به ریشه تولید می زنیم.  کارآفرین را بجای پرداختن به تولید به کارمند بی جیره و مواجب سازمان امور مالیاتی تبدیل میکنیم و با قوانین ناکارآمد مالیاتی کارآفرینان را از تولید کنار زده و وادارشان می کنیم که به کشورهایی که از انها استقبال می کنند کوچ کنند.

جهانگیری اظهار کرد: علیرغم شکست سیاست جریمه  هر حرکت فعالان اقتصادی را  با خطا کار نمودن آنها و تحمیل جرائم سنگین  از فعالیت باز می داریم .تمامی کمبودهای مالی خود را به دوش فعالان اقتصادی گذاشته و منابع آنها را که می بایست صرف توسعه و پیشرفت آنها باشد را جذب می کنیم و مصداق سگهای رها شده و سنگهای بسته را اجرا می کنیم.

وی  گفت: بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم در اتاقهای در بسته و بدون مشورت با دست اندر کاران تصمیمات خلق الساعه درخصوص صادرات گرفته می شود واین حرکتها خریداران کشور های دیگر را نسبت به خرید از ایران بد گمان و سر درگم می کند و در نتیجه در منطقه ما خریداران به سمت کشور ترکیه متمایل شده و علیرغم کیفیت مناسب کالاهای ما را درجه دوم تلقی نموده و در صورت ناچاری بسمت ما میایند.

مقررات پیچیده دولتی صرفاً متوجه واحدهای تولیدی است

در حالی که سرمایه های ما بر روی زمین مانده  صدور پروانه ها  برای فعالیت سالها بطول می انجامد،مقررات پیچیده دولتی صرفاً متوجه واحدهای تولیدی است و سایر بخشها در این زمینه ها آزاد هستند. بطور مثال در کشور در نقاط مختلف ساختمانهای ۵و ١٠ طبقه ساخته میشوند.که اکثر انها فاقد تاسیسات تصفیه پس آبهای انسانی و غیر انسانی بوده و  برای دفع از چاههای جذبی استفاده میکنندو در این حالت سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مشکلی با آنها ندارد و جریمه ای نیز برای آنها متصور نیست،در صورتیکه کارگاهی مرتکب این خطا شود ضمن مزاحمتهای مختلف  آن کارگاه را نیز مشمول جرایم مینمایند. این قصور سازمان محیط زیست بدلیل دولتی بودنش مورد اعتراض هیچ مرجعی نیست. وظیفه سازمان محیط زیست تحقیق در زمینه چگونگی کاهش آلاینده ها و کاهش آلودگیهای محیط و حفظ سلامت محیط زیست و راهنمایی و کمک به واحدهای تولیدی  برای کاهش آلایندگی ها می باشد نه توسل به تهدید و جریمه.

 دکتر جهانگیری در پایان گفت: در هر حال موانع و مقررات زائد در کشور بر سر راه فعالیتهای اقتصادی بیشمار و ریشه ای ست تا این موانع توسط افراد کاردان برداشته نشوند ما در باتلاق موجود غوطه خورده و غرق خواهیم شد. بدیهی است که با چنین شرایط قادر به جهش دادن تولید نخواهیم بود