1

رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ: عمان، قطر و عراق می‌توانند به بازار صادرات قارچ تبدیل شود/ چین، رقیب ایران در بازار روسیه است

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ میزان تولید این محصول در کشور را ۱۲۰ هزار تن اعلام کرد وجلوگیری از زیان در این بخش تولیدی را دستیابی به بازارهای جهانی عنوان کرد.

محمدحسن افشار-رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ-در گفتگو با خبرنگار ایلنا رقیب اصلی قارچ ایران در بازارهای جهانی را چین اعلام کرد و گفت:بازار روسیه یکی از مهمترین بازارهای جهانی برای قارچ ایران است؛ اما چین به عنوان رقیب ایران در این بازارفعال است.

او افزود: مصرف سالانه قارچ در روسیه ۳۴۰ هزار تن است که رقم مناسبی برای تشویق صادرکنندگان برای صادارت به روسیه است؛البته رقبای دیگر در این زمینه ترکیه است چراکه این کشور نیز در صادرات قارچ فعالیت پررنگی دارد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ مازاد تولید این محصول را  ۴۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: تبدیل مازاد این محصول بصورت صنایع تبدیلی از افت قیمت قارچ جلوگیری می کند؛ اما آنچه که حائز اهمیت است تشویق مردم برای مصرف این محصول و معرفی درست آن به عنوان یک منبع غنی پروتئینی است.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ از دیگر بازارهای خارجی برای صادرات قارچ را عمان و قطر عنوان کرد و بیان داشت: میزان مصرف بازار عراق ۲۰ هزار تن است و در کنار آن بازار افغانستان نیز با ۵ هزار تن نیاز به قارچ برای صادرات مازاد قارچ اهمیت بسزایی دارد.

محمد حسن افشار مهم‌ترین مشکل صادرات قارچ را مشکلات حمل و نقل عنوان کرد و گفت: برای صادرات این محصول نیازمند کانتینرهای خنک است که متاسفانه در حال حاضر در دسترس صادرکننده نیست.

او در پایان در خصوص واحدهای تولیدکننده رسمی قارچ در کشور گفت: ۴۴۰  واحد تولید کننده قارچ با مجوز رسمی از وزارت جهاد کشاورزی در حال فعالیت هستند.