1

رئیس هیئت مدیره شرکت سبزی ایران در گفتگو با اگروفودنیوز:افزایش قیمت ارز چالش کارخانجات در تامین مواد اولیه و ماشین آلات صنایع غذایی است

یک فعال صنایع غذایی کشور معتقد است افزایش بی رویه قیمت ارز باعث خلل در تعمیر و نگهداری ماشین آلات شده و به مرور آنها را از مدار تولید خارج می کند.

دکتراحمد فتح الهی در گفتگو با پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی “اگروفودنیوز” با اشاره به اینکه در صنعت غذا و تولید مشکل زیرساختی وجود دارد،گفت: مالیات بر ارزش افزوده تولید باید در هنگام خرید از مصرف کننده دریافت شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبزی ایران افزود: اگر تولید کننده برای خرید هر کالای مواد اولیه از بازار مالیات ارزش افزوده پرداخت نماید، قیمت تمام شده کالا افزایش می یابد که در نهایت مصرف‌کننده مجبور به خرید کالا با قیمت بالا می‌شود. این موضوع به تولید ضربه می‌زند چرا که قدرت خرید کم می‌شود و مصرف کاهش پیدا می‌کند.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده در صادرات کالا هم اثر منفی می‌گذارد و تولیدکننده قادر به صادرات با قیمت بالا نیست. همچنین رقابت با قیمت‌های پایین کشورهای رقیب مقدور نمی باشد.

فتح الهی گفت: ظرفیت تولید صنایع تبدیلی از مصرف سرانه کشور بیشتر است و باید کالاهای تولیدی صادر گردد و کارخانجات بتوانند با ظرفیت کامل ادامه کار دهند.

این فعال صنایع غذایی کشور عنوان کرد: افزایش بی رویه قیمت حامل‌های انرژی و کمبود زیرساخت‌های تولید انرژی در کشور از دیگر چالشهای موجود در صنعت است. دائما برق کارخانجات قطع می‌گردد و ادامه تولید امکان پذیر نیست. همچنین قطعی و کمبود گاز نیز باعث رکود تولید می‌گردد.

وی گفت: در سال‌های گذشته به دلیل مدیریت ضعیف در کشور، برای زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نشده است. با توجه به افزایش جمعیت، تاسیس و راه اندازی کارخانجات تولیدی می‌بایست در زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی بنا به افزایش مصرف، تولید حامل‌های انرژی هم باید افزایش می یافت.

این کارآفرین برجسته کشور با اشاره افزایش بی رویه و نابسامان نرخ ارز گفت: از همین رو کارخانجات قادر به اورهال کردن ماشین آلات خود نمی باشند و بیشتر دستگاه‌های تولید فرسوده و از رده خارج و اکثرا با کمبود قطعه مواجه هستند که این مسئله توجه بیشتر دولت به این موضوع رادر جهت حمایت بیشتر از تولیدکنندگان می طلبد.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران بیان کرد: دولت باید حمایت ویژه از صنایع تبدیلی که مستقیما با محصولات کشاورزی سرو کار دارند را در دستور کار خود قرار داده و مواد اولیه آنها از این طریق تامین شود،

رئیس هیئت مدیره شرکت سبزی ایران افزود: حمایت از کشاورزان ضمن پویایی کشاورزی در کشور باعث می‌گردد که روستانشینان از کوچ بی رویه به شهرها پرهیز کنند.

فتح الهی تصریح کرد: بانک‌ها باید با اعطلای تسهیلات کم بهره و یک رقمی به کارخانجات تولیدی،سود وام پرداختی را بر مبنای روزهای کارکرد کارخانجات کار می‌کنند دریافت نماید.

این فعال صنایع غذایی کشور خواستار توقف موازی کاری در ادارات و رفع موانع تولید شد و افزود: متولیان باید در هنگام صدور پروانه و مجوزها سرمایه‌گذار را راهنمایی و کمک نمایند که بتواند از سرمایه خو دبه صورت بهینه استفاده و کارخانجات را در مناطق خاص که نیاز به سرمایه‌گذاری و دارای مواد اولیه لازم می باشد تاسیس نمایند.
فتح الهی در پایان پیشنهاد کرد: دولت در تصویب قانون و مصوبات از متخصصین امر استفاده نماید.