1

رئیس هیئت مدیره شرکت پگاه کرمان: با تزریق یارانه به صنعت شیر، می توان سرانه مصرف شیر را در کشور نزدیک به نرم جهانی کرد

دکتر شهریار دبیریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز) در خصوص روزجهانی شیر گفت:همانگونه که مستحضر هستید اول ژوئن مصادف با ۱۱ خرداد از طرف فائو روز جهانی شیر نامگذاری شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن کیفیت ایران ادامه داد: با توجه به اینکه میزان سرانه مصرف شیر در ایران حدودا نصف استاندارد جهانی ؛ لازم است در خصوص مصرف شیر و فرآورده های لبنی فرهنگ سازی بشود و یک اجماع همگانی را می طلبد.

ممکن است قیمت شیر بالا باشد که این موضوع باید در حوزه های دولتی بررسی و یارانه ای در خصوص شیر و فرآورده های لبنی در نظر گرفته شود، که شیر با قیمت کمتری به دست مصرف کننده ها برسد.

دکتر دبیریان افزود: اگر شیرمصرف نشود، شاهد عوارض زیادی خواهیم بود از جمله  بیماری پوکی استخوان  که در کشور ما  خصوصا  در خانم های بالای  40 سال شایع بوده  و با توجه به عدم تحرک و ورزش بین افراد این احتمال آن نیز بیشتر خواهد بود.

مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران  ادامه داد :اگر بیماری پوکی اسنخوان حاد شود حتی می تواند قبل از افتادگی شخص باعث شکستن استخوان شود و متاسفانه باعث مرگ و میر در سنین بالا می شود لذا باید مصرف شیر را حداقل به استاندارد جهانی که ۱۵۰ الی ۱۶۰ لیتر است نزدیک کنیم.

این در صورتی است که بعضی کشورهای اروپایی تا ۴۰۰ لیتر هم سرانه مصرف دارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت پگاه کرمان  گفت:مورد دیگر اینکه بعضی مواقع اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و غیر علمی  از رسانه ملی پخش می شود که باعث عدم اعتماد جامعه و در نهایت مصرف کم شیر می شود که باید قبل از پخش  در شورای سلامت مورد بررسی قرار بگیرد و حتی المقدور برای توصیه های تغذیه ای از متخصصین و اساتید این صنعت بعنوان میهمان در برنامه های زنده تلویزیونی استفاده شود

ارائه اطلاعات ناقص درباره مصرف شیر باعث نگرانی مصرف کننده های می شود ازجمله وجود آفلاتوکسین و آنتی بیوتیک ها و فلزات سنگین در شیر که گرایش مردم به مصرف شیر را کمتر می کند.

این استاد دانشگاه  افزود : مورد دیگر لبنیات سنتی که باید ساماندهی بشوند.با توجه به اینکه باعث ایجاد شغل شده است و راضی به تعطیلی این مراکز نیستیم  ولی وزارت بهداشت می تواند به این مراکز آموزش بدهد یا شیر این مجموعه ها از مراکز معتبر در اختیارشان قرار بگیرد یا آزمایشگاه های جهت آزمایش شیر ورودی این مراکز تاسیس شود، و بطور کلی  حتما باید از نظر بهداشتی کنترل شوند.

این فعال صنعت شیر کشور در ادامه گفت : هر کارخانه حدود ۵۰۰هزار تومان برای آزمایش شیرخام ورودی به کارخانه اعم از سنجش آنتی بیوتیک و آفلاتوکسین و بار میکروبی هزینه می کند. در لبنیات سنتی این امکانات آزمایشگاهی وجود ندارد و شیر با هر کیفیتی تبدیل به ماست و دیگر فرآورده های لبنی می شود.

دبیریان افزود : می توان در روز جهانی شیر این کارها انجام شود تا فرهنگ سازی کنیم و مصرف سرانه شیر و لبنیات را افزایش دهیم .

کارخانه ها با استانداردهای ملی که در خصوص این محصولات تعریف شده است در حال فعالیت هستند و در زمان تحریم به فعالیت خود ادامه داده اند. استارترها و پروبیوتیک های داخلی نیز وارد بازار می شود.

همانطور که قبلا اشاره شد،از طرف دیگر دولت هم یارانه ای اختصاص دهد تا قیمت شیر و فرآورده های لبنی کاهش پیدا کند تا مردم راحت این محصولات را مصرف کند. تا مردم کمتر بیمار شوند و اینگونه هزینه های درمان هم کاهش پیدا می کند.