1

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران: جلسات مشترک دولت با بخش خصوصی برای توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی

کاوه زرگران گفت: در دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار و به آن‌ها اطلاع‌رسانی کرده که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی ماه امسال حذف شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)؛ کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران امروز در بیست و نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار و به آنها اطلاع‌رسانی کرده که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی ماه امسال حذف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران افزود: گفته شده است که این ارز برای کالاهایی نظیر نهاده های دامی، روغن و دانه های روغنی به ارز نیمایی مبدل خواهد شد. معتقدیم در شرایط حال حاضر توزیع عادلانه ارز بین فعالان اقتصادی تصمیم بزرگ و عاقلانه ای است اما دولت باید برای اجرای آن به نکاتی توجه کند.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بخش خصوصی به دنبال برقراری تعامل با دنیا و به سرانجام رسیدن برجام است. تحریم های پولی باید هر چه سریع تر انجام شود تا تعامل با کشورهای دیگر انجام شود.

وی گفت: در مورد بحث تحولات اقتصادی در کشورهای همسایه در ماه گذشته شاهد تضعیف شدید لیر در ترکیه بوده ایم که آن هم شاید به خاطر سیاست های نادرستی بوده است که باعث تورم در کشور شد.

در ادامه این جلسه محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادراتی گفت: همانطور که در بودجه مشخص شده است، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمالا قطعی خواهد بود. از آنجایی که رشدجدی در درآمد‌های مالیاتی دیده شده است نشان می‌دهد که موضوع تعدیل تعرفه‌های مالیاتی برای دولت مبنا قرار نگرفته است.

لاهوتی گفت: اگر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۶ تا۲۷ هزار تومان در سنا برسد عملا تعرفه گمرکی افزایش چشمگیری خواهد داشت و آن چیزی که پیش بینی می‌شود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کالا‌های وارداتی و ۸۵ درصد کالا‌های واسطه‌ای و کالا‌های سرمایه‌ای شاهد افزایش قیمت خواهند بود. نتیجه این امر افزایش قیمت ها،کاهش قدرت خرید و افزایش تورم است که دولت در این بودجه هدفش کاهش تورم خواهد بود.

این در حالی است؛ لاهوتی در سال‌های گذشته به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نظام اقتصادی دولت تاکید داشت و معتقد بود این ارز منجر به ایجاد فساد و رانت می‌شود.

سرویس خبری: صنعت غذا