1

رشد قیمت مواد غذایی در جهان با سرعت بی سابقه‌ طی ۴۰ سال گذشته

آژانس اطلاعاتی و تحلیلی اینفولاین INFOLine در گزارشی اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در سال جاری میلادی به طور بی سابقه ای در ۴۰ سال گذشته رشد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از راشاتودی، آژانس اطلاعاتی و تحلیلی اینفولاین INFOLine در گزارشی اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در سال جاری میلادی به طور بی سابقه ای در ۴۰ سال گذشته رشد کرده و شاخص این قیمت ۲۷ درصد افزایش یافته است.

ایوان فدیاکوف، مدیر عامل مؤسسه اینفولاین در این باره گفت: این یکی از شدیدترین افزایش قیمت ها از دهه ۱۹۷۰ است. سپس سطح قیمت ها تقریباً یکسان بود اما با تغییرات مالی جهانی نیز همراه بود. ۴۰ سال است که چنین افزایشی در قیمت ها وجود نداشته است.

این تحلیلگر با اشاره به این که قیمت کالاهای مختلف با یکدیگر مرتبط است، گفت: قیمت ها نه تنها برای میوه ها و سبزیجات یا شیر، بلکه برای خوراک و کودها نیز افزایش یافته است. این باعث ایجاد یک مارپیچ قیمت می شود و قیمت ها افزایش می یابد و همچنان ادامه خواهد داشت اما سوال دیگر این است که قدرت خرید نامحدود نیست.

آژانس آمار اروپایی یوروستات پیشتر گزارش داده بود که تورم سالانه در منطقه پولی یورو در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت انرژی و هزینه بی سابقه گاز طبیعی بوده است.

بر اساس اعلام یوروستات، نرخ تورم به بالاترین رقم از زمان بحران اقتصادی در سپتامبر ۲۰۰۸ رسیده است. بر اساس داده های این مؤسسه، قیمت مواد غذایی و دخانیات در منطقه یورو به طور متوسط ​​۲٫۱ درصد افزایش یافته است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: راشاتودی