1

رشد ۴ درصدی صادرات زعفران؛ بازار زعفران به ثبات رسید

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: صادرات زعفران در ۵ ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال قبل ۴ درصد رشد داشته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت زعفران طی ۲ ماه اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۱ میلیون تومان است.

او افزود: بنابر آمار پنج ماهه گمرک، امسال صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته است، در حالی که میزان صادرات این محصول بدون شیوع ویروس کرونا می‌توانست بیشتر هم باشد.

میری ادامه داد: با توجه به مشکلات بازگشت ارز و چالش‌های پیش روی صادرات نتوانسته‌ایم از تمام توان خود در مسیر توسعه صادرات استفاده کنیم. به عنوان مثال طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و بخشی از سال ۹۹ نرخ پایه گمرکی ۱۳۰۰ دلار بود، در حالی که طبق مستندات موجود نرخ هر کیلو زعفران صادراتی ۵۰۰ تا ۶۵۰ دلار بود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه زعفران به عنوان یک‌گیاه دارویی در پیشگیری از ویروس کرونا تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: اگر موانع پیش روی صادرات زعفران مرتفع شود، امکان توسعه صادرات وجود دارد چرا که زعفران یکی از ادویه‌ها و گیاهان دارویی است که می‌تواند از شیوع ویروس کرونا پیشگیری کند.

او با انتقاد از هزینه بالای حمل و نقل صادرات زعفران به کشور‌های اروپایی گفت: هم اکنون حمل هر کیلو زعفران ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد که تمامی این‌ مسائل منجر به کندی صادرات شده است، اما با این اوصاف رشد ۴ درصدی صادرات طی ماه‌های اخیر مناسب بوده است.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه آمار دقیقی از سطح زیر کشت زعفران نداریم، تصریح کرد: تا پایان فصل برداشت نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به میزان تولید داشت، اما به سبب شرایط مساعد جوی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد همراه بوده است.

سرویس خبری: صنعت غذا