1

رفع مشکلات تجاری کشاورزی ایران و عراق با امضای موافقت‌نامه ترجیحی

وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد کرد که برای رفع مشکلات تجاری (واردات و صادرات) محصولات کشاورزی و رشد تراز تجاری ایران و عراق موافقت‌نامه ترجیحی بین وزیران کشاورزی و تجارت طرفین امضا شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، کاظم خاوازی امروز (سه‌شنبه) در دیدار با «علا احمد الجبوری» وزیر تجارت عراق در محل وزارت جهاد کشاورزی، افزود: روابط تجاری ایران و عراق در بخش کشاورزی را می‌توان به سه گروه مباحث پایه‌ای، مسائل تجاری و بازرگانی و  سرمایه‌گذاری تقسیم کرد.

وی اظهار داشت: در بحث تجاری و بازرگانی (صادرات و واردات و تراز تجاری)  باید با وزارت کشاورزی یا وزارت تجارت عراق به یک موافقت‌نامه ترجیحی برسیم تا بتوانیم با امضای آن بسیاری از مشکلات موجود بین ایران و عراق را رفع کنیم، به‌طور مثال گاهی صادرکنندگان ما در معرض ممنوعیت ورود یک کالا یا بدون اطلاع در معرض افزایش تعرفه‌های وارداتی قرار می‌گیرند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: اگر دو کشور در خصوص واردات و صادرات در قالب این موافقت‌نامه ترجیحی یک برنامه دو طرفه داشته باشندو نیازها و پتانسیل‌های یکدیگر را بشناسند، به‌طور قطع می‌تواند در تسهیل روابط اثرگذار باشد.

تسهیل صادرات سیب درختی ایران به عراق

خاوازی درباره مشکل صادرات سیب درختی ایران به عراق گفت: صادرات سیب درختی  ایران به عراق سال‌های سال است که در دستور کار قرار دارد اما در عمل اتفاقی رخ نداده است و شاید در قالب این موافقت‌نامه ترجیحی سریعتر به هدف دست یابیم.

وی درباره پیشنهاد وزیر تجارت کشور عراق در زمینه صادرات گندم  و جو به ایران، افزود: ایران آمادگی خرید هر میزان جو تولیدی و مازاد برمصرف عراق را دارد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره متعادل‌سازی تراز تجاری ایران و عراق گفت: شرکت‌های عراقی می توانند نسبت به تامین نهاده‌های مورد نیاز ما اعم از ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه سویا اقدام کنند که این مهم کمک زیادی به تنظیم تراز تجاری بین دو کشور به‌ویژه کشور عراق خواهد کرد و همه اینها مستلزم قبول موافقت‌نامه ترجیحی بین دو کشور است.

وی ضمن تشکر از همکاری‌های تجاری عراق با ایران در شرایط تحریم های امریکا علیه جمهوری اسلامی، اظهار داشت: ایران بر سیاست‌های تجاری خود با کشورهای همسایه پافشاری دارد و در این خصوص از هیچ تلاشی دست‌بردار نخواهد بود، بلکه کمک خواهد کرد تا مراودات تجاری دو کشور  پابرجا بماند.

خاوازی با اشاره به سفر رییس جمهوری به عراق در سال ۹۷ گفت: در این سفر تفاهم‌های بسیار خوبی انجام شد که امید می‌رود در بخش کشاورزی و تجاری ایران توافق‌ها بیش از پیش اجرایی شود و شاهد رشد محصولات کشاورزی بین ایران و عراق باشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: کشاورزی ایران و عراق به گونه‌ای است که می‌تواند از تراز تجاری خوبی برخوردار شود، این امر مستلزم همکاری‌های بانکی و پرداخت های پولی مکانیزه است که باید در این خصوص  گفت‌وگوی کارشناسان دو طرف در بخش های مختلف را افزایش دهیم تا به رشد تجاری خوبی دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی در مباحث پایه ای بخش کشاورزی ایران و عراق نیز گفت: گاهی شاهد هجوم ملخ ها، آفات  و بیماری ها در مزارع و باغ های عراق و ایران هستیم که هر دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این امر همچون مبارزه با آفت ملخ صحرایی نیازمند همکاری های مشترکی است که باید بین د و کشور اتفاق بیفتد.

وی افزود: با توجه به امکانات ویژه ای که در ایران در بخش تحقیقات در حوزه کشاورزی و آموزش کشاورزان وجود دارد، می توانیم تجربه‌های خود را به کشور عراق منتقل کنیم.

خاوازی در بحث سرمایه گذاری در عراق اظهار داشت: اکنون سرمایه گذاران بزرگی در ایران دارای واحدهای تولیدی در زمینه گلخانه، تجهیزات گلخانه ای، شیلات و دام و طیور و صنایع لبنی وجود دارند که می توانند سرمایه گذاری های خوبی در عراق انجام دهند.

وی اضافه‌کرد: علاوه براین، زیرساخت های مهندسی و تجارب خوبی در حوزه های بزرگ آب و خاکی در ایران وجود دارد که عراق می تواند از این ظرفیت ها بهره مند شود، زیرا ایران در یک تجربه پنج ساله افزون بر ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را  به سیستم های نوین آبیاری، زه‌کشی و تسطیح اراضی تجهیز کرد که در این زمینه نیز آمادگی همکاری وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن دعوت وزیر کشاورزی عراق با هیات همراه به ایران برای رفع مشکلات و مسائل تجاری بخش کشاورزی گفت: «من و تیم همراهم در وزارت جهاد کشاورزی ایران برای مذاکره‌های مفصل و رفع موانع تجاری آمادگی حضور در عراق را داریم تا شاهد روابط تجاری خوب بین دو کشور باشیم.»

صبح امروز «رضا اردکانیان» رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق  از تلاش دو کشور برای رساندن سطح مبادلات تجاری به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال خبر داد.

ارزش کل صادرات ایران به عراق در ۹ ماهه سال جاری، ۲۰ میلیون تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش هفت درصدی در وزن را نشان می‌دهد.

سرویس خبری: کشاورزی