1

رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دستور کار است

ناصر کرمی راد با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۰۵ میلیون قطعه بچه ماهی رها شده است، گفت: امسال رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ناصر کرمی راد مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: هدف برنامه سال ۱۴۰۰ رهاسازی حدود ۵۰۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی است و عملیات رهاسازی از اواخر فروردین ماه آغاز  شده و تا آبان ماه ادامه دارد.

او افزود: امسال با توجه به تغییرات اقلیمی نامناسب، عمده رهاسازی بچه ماهی‌ها به میزان ۷۵ درصد در دریای خزر و بقیه در آب‌های داخلی و مقدار جزئی در آب‌های خلیج فارس انجام شده است.

کرمی راد: در دریای خزر پنج گونه بچه ماهی خاویاری و انواع بچه ماهی استخوانی از جمله ماهی سفید، ماهی کولی، سوف و ماهی آزاد در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

به گفته او، در آب‌های داخلی به طور عمده رهاسازی گونه‌های بومی و در حوزه آب‌های خلیج فارس ماهیان دریایی و انواع میگوهای بومی را در برنامه داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته رهاسازی ۴۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی هدف برنامه بود، گفت: از این میزان بیش از ۸۹ درصد معادل ۴۲۵ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران هدف از تکثیر و رهاسازی بچه ماهی از سوی سازمان شیلات ایران را پشتیبانی از جامعه صیادان و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبریان عنوان کرد.

او درباره مراکز بازسازی ذخایر آبزیان در کشور بیان کرد: در حال حاضر هشت مرکز بازسازی ذخایر آبزیان خاویاری و استخوانی در حاشیه دریای خزر و در سه استان شمالی کشور فعالیت می‌کنند که قدمت حدود ۵۰ ساله دارند.

کرمی راد تعداد مراکز بازسازی ذخایر آبزیان در حاشیه آب‌های داخلی را چهار مورد اعلام کرد و افزود: در استان‌های خوزستان دو مرکز، سیستان و بلوچستان یک مرکز و در آذربایجان غربی یک مرکز ذخایر بازسازی ذخایر آبزیان فعالیت می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه در حاشیه دریای خلیج فارس و دریای عمان نیاز به احداث ۱۰ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان است، گفت: در حال حاضر یک مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در حوزه خلیج فارس و دریای عمان داریم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: تمام این مراکز دولتی هستند و در سایر کشورهایی که در این حوزه فعال هستند از جمله چین، نروژ و ژاپن ۹۹ درصد این مراکز توسط دولت‌ها احداث و مدیریت می‌شوند.

او در مورد هزینه‌های مراکز بازسازی ذخایر آبزیان گفت: سازمان شیلات ایران سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای این مراکز هزینه می‌کند که شامل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و بخشی دیگر حقوق، و دستمزد و سایر موارد است.

کرمی راد در پایان تصریح کرد: سازمان شیلات ایران تنها سازمانی است که به مراکز بازسازی ذخایر آبزیان کمک می‌کند و لازم است سایر دستگاه‌ها همچون سازمان برنامه و بودجه با توجه به نرخ تورم و حجم عملیات در این مراکز حمایت‌هایی را انجام دهند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان