1

روابط تجاری با دنیا باید احیا شود

نایب رئیس اتاق اراک ضمن تشریح مشکلات کلی اقتصاد ایران، احیای مناسبات تجاری با دنیا را راهکاری موثر در برابر مشکلات اقتصادی امروز کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ نایب رئیس اتاق اراک با بیان این مطلب که ایران در حال حاضر به دلیل تحمل فشارهای ناشی از تحریم‌ها، عدم مدیریت مناسب، عدم هماهنگی سیستم اقتصادی، کسری بودجه و ناممکن بودن صادرات نفت برای تامین هزینه‌های دولت با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، تاکید کرد: در صورت رفع نشدن این مشکلات، دولت سیزدهم در اجرای برنامه‌های خود با مشکل مواجه می‌شود.

حامد امینی گفت: زمانیکه رشد اقتصادی کشور منفی یا صفر (شرایطی که کشور در سال‌های اخیر با آن روبرو بوده است) باشد و یا در مدار ضعیفی قرار بگیرد و از طرفی رشد نقدینگی و تولید متقارن نباشند ، تورم به شکل مهارگسیخته‌ای افزایش می‌یابد و به کل اقتصاد صدمه می‌زند.

بر اساس اظهارات وی برای حمایت از تولید باید زمینه مقابله با این میزان تورم مهیا شود. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی تورم فقط به اقتصاد خانوار لطمه وارد نمی کند، بلکه مشکل تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی را نیز موجب می‌شود.

امینی در ادامه شرایط نامناسب اقتصادی را ناشی از عدم ارتباط اقتصادی با دنیا دانست که تحریم‌ها عامل آن است. به گفته او امروز کشورهای چین و روسیه که از شرکای تجاری اصلی ایران هستند نیز در روابط بانکی با ایران دچار مشکل شده‌اند.

نایب رئیس اتاق اراک، حرکت در مسیر فعال‌سازی ارتباط اقتصادی با دنیا را راهکار برون‌رفت از محدودیت‌های فعلی عنوان و تاکید کرد: نام این ارتباط برجام یا هرچیز باشد مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی است تا به این وسیله تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور، صادرات، نقل‌وانتقالات پولی با دیگر کشورها تسهیل شود و گشایش در حوزه اقتصاد پدید آید.

حامد امینی تصریح کرد: اگر این اقدام صورت نگیرد، وزرای مرتبط با بخش اقتصاد هرچقدر هم که توانمند باشند راه به جایی نخواهند برد و در این مسیر پرپیچ و خم گرفتار می‌شوند. با رفع موانع و پس از افراهم شدن مسیر مناسبات بین‌المللی، بخش خصوصی نیز در کنار دولت قرار می‌گیرد تا از ظرفیت‌های اقتصادی موجود بهره ببرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق بازرگانی ایران