1

روسیه هرگونه پیشرفت‌ در توافق غلات با غرب را تکذیب کرد

دولت روسیه هشدار داد که فرصت تمدید قرارداد غلات دریای سیاه در حال از دست رفتن است چراکه غرب به تعهد خودبرای اجازه صادرات روسیه پایبند نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از راشاتودی، دولت روسیه روز سه‌شنبه هشدار داد که فرصت تمدید قرارداد غلات دریای سیاه در حال از دست رفتن است چرا که غرب به تعهد خود برای اجازه صادرات محصولات کشاورزی روسیه پایبند نبوده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که مذاکرات بین طرف‌های مختلف ادامه دارد، اما هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

او گفت: موضع روسیه به خوبی شناخته شده است – قرارداد برای دو ماه (در ماه مارس) تمدید شد… شرایط قرارداد مربوط به بخش کشاورزی روسیه اجرا نمی‌شود.

این مقام کرملین در ادامه تصریح کرد که نمی‌تواند بگوید مذاکرات چه زمانی، کجا و چگونه ادامه خواهد یافت.

رویترز با استناد به اظهارات یک مقام اوکراینی که نامش فاش نشده است، پیش از این مدعی شده بود که طرف‌های این قرارداد روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این منبع آگاه به این نشریه گفته است: همه طرف‌ها (حاضر خواهند بود) … امیدوارم نتایجی حاصل شود.

بر اساس این گزارش، توافق مهمی که در ابتدا با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در ژوئیه سال گذشته امضا شد، امکان صادرات ایمن غلات اوکراینی را از طریق دریای سیاه فراهم می‌کند. این محصولات عمدتاً برای کشور‌های فقیر که امنیت غذایی آن‌ها در خطر است، در نظر گرفته شده است.

این توافق همچنین کشور‌های غربی را ملزم می‌کند تا موانع صادرات غلات و کود روسیه را حذف کنند.

مسکو خواستار آن شده است که بانک کشاورزی روسیه (Rosselkhozbank) مجدداً به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت برای تسهیل خرید ماشین آلات کشاورزی وارداتی متصل شود.

روسیه همچنین خواهان رفع محدودیت‌های بیمه‌ای برای محموله‌های کشاورزی، دسترسی مجدد کشتی‌ها و محموله‌های روسی به بنادر تجاری و رفع انسداد مالی شرکت‌های کود شیمیایی خود بوده است.

کرملین بار‌ها تأکید کرده است که همه طرف‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. مسکو همچنین از این موضوع انتقاد کرده است که اکثر کالا‌های کشاورزی صادراتی از اوکراین به جای کشور‌هایی که در معرض خطر جدی کمبود مواد غذایی قرار دارند، به کشور‌های دارای تغذیه خوب منتقل می‌شود.

در ماه مارس، مسکو با تمدید ۶۰ روزه این قرارداد موافقت کرد و هشدار داد که در صورت عدم رعایت تمامی شروط آن، دیگر این کار را انجام نخواهد داد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: راشاتودی