1

رویه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان گلاب بازنگری شود

در نشست میز کشوری توسعه گلاب با اشاره به اینکه صادرات گلاب به‌صورت ریالی و به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود، بر لزوم اصلاح و بازنگری رویه رفع تعهد ارزی تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ رئیس انجمن گل سرخ با تأکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی و کمک به رونق تولید، اظهار کرد: گل و گلاب و محصولات وابسته به آن فرصتی برای رونق اقتصادی است و کاشان نیز این فرصت‌ها را قبلاً داشته است.

سید تقی حجازی در جلسه میز توسعه صادرات گلاب کشور، با بیان اینکه کار را باید با برنامه بیشتری پیش ببریم، افزود: از بخش کوهستانی و کویری در منطقه کاشان درختان تنومندی وجود دارد و باید از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد تا اقتصاد رونق داشته باشد.

او ضمن تشکر از واگذاری میز گلاب به کاشان گفت: ازآنجاکه فعالان حوزه اقتصاد گل و محصولات آن ارتباط خوبی با یکدیگر دارند و رقابت سالمی با یکدیگر داشتند و لازم است در برنامه‌ریزی همسو با یکدیگر عمل کنیم.

در نشست میز کشوری توسعه گلاب با اشاره به اینکه صادرات گلاب به‌صورت ریالی و به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود، بر لزوم اصلاح و بازنگری رویه رفع تعهد ارزی تأکید شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق کاشان، صادرات و ارزآوری حوزه گلاب را یکی از اهداف دانست و گفت: جلسات ابتدایی میز گلاب کاشان برگزار شده است و خوشبختانه توانستیم با استفاده امکانات و تجهیزات از آنان خارج از منطقه کاشان در میز گلاب بهره مند شویم و این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی اتاق کاشان با بیان اینکه اسانس از جمله محصولات گل محمدی است که ارزش‌افزوده بالایی دارد، تصریح کرد: تجربیات زیادی در دهه‌های مختلف کسب شده و نباید از این تجربیات به‌راحتی عبور کرد و آن را چشم‌پوشی کرد.

او با بیان اینکه می‌توان از نوشیدنی گلاب در کنار سرو غذا در دیگر کشورها استفاده کرد، تأکید کرد: این موضوع و فرهنگ‌سازی آن نیازمند برنامه‌ریزی است و باید در این زمینه همفکری کرد و سنگ‌هایی در طول مسیر است، برداریم.

حجازی با بیان اینکه همفکری در همه ابعاد به‌ویژه بعد اقتصادی تأثیرگذار است، افزود: میز گلاب فرصت مناسبی است که می‌توان در حوزه گلاب و عرقیجات گیاهی با برنامه‌ریزی شاهد پیشرفت آن باشیم و اقتصاد پررونقی در این حوزه داشته باشیم.

منصور صباغیان، عضو هیات نمایندگان اتاق کاشان با بیان اینکه صادرات وضع خوبی ندارد، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که صادرات دارد تعهدات ارزی است به‌نحوی‌که برخی از صادرات بازماندند و قید آن را زدند و باید برای تسهیل این روند مسئولان اهتمام ورزند.

او با بیان اینکه این موضوع یک مشکل مهمی است که باید رفع شود، افزود: ازآنجاکه صادرات اکثراً به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود و خریداران در آن کشورها ایرانیان هستند ازاین‌رو پرداخت آنان غالباً با ریال است و این موضوع باعث می‌شد که برای ما مالیات حساب شود درحالی‌که صادرات معاف از مالیات است.

صباغیان با بیان اینکه صادرات در حوزه فرش نیز این مشکل وجود دارد، افزود: کشورهای دیگری نیز در منطقه رقیب اصلی برای ایران محسوب می‌شود درحالی‌که بخش قابل‌توجهی از کاشان در حوزه گلاب و عرقیجات فعال هستند و توجه بیش‌ازپیش در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

او ضمن تأکید بر تقویت بازاریابی گلاب گفت: فرهنگ مصرف گلاب و عرقیجات روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و لازم است بازاریابی در این زمینه تقویت شود تا کشور در این زمینه عقب نیفتد.

نوابی، عضو هیات نمایندگان اتاق کاشان نیز در رابطه با مشکلات حوزه صادرات گلاب و عرقیجات با بیان اینکه با گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب، متأسفانه یک تیم اقتصادی به دنبال تقویت صادرات نبوده است، اظهار کرد: برخی کشورها که در اقتصاد قدرتمند هستند نیازهای کشورهای دیگر را شناسایی و در راستای رفع نیازهای آن کشورها تولیدات خود را تقویت می‌کنند.

او با بیان اینکه متأسفانه تیم اقتصادی در بدنه دولت به‌ویژه در وزارت امور خارجه ما وجود ندارد، افزود: ما این تقاضا را از دولت جدید داریم که تیم اقتصادی قوی در وزارت خارجه داشته باشیم و لازم است در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود.

نوابی با بیان اینکه ضعف در این زمینه مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده است، گفت: صادرکنندگان به همین دلیل با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و لازم است مسئولان در این زمین اهتمام ورزند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق ایران