1

ریل گذاری وزارت جهاد برای خوداتکایی در محصولات استراتژیک

بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه وزیر جهاد کشاورزی نشان از آن دارد که سید جواد ساداتی نژاد در دستیابی مجدد کشور به خوداتکایی در محصولات کشاورزی بسیار مصمم است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه وزیر جهاد کشاورزی نشان از آن دارد که سید جواد ساداتی نژاد در دستیابی مجدد کشور به خوداتکایی در محصولات کشاورزی بسیار مصمم است. براین اساس قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی دولت را موظف کرده تا همه ساله قبل از شروع سال زراعی (آخر شهریور ماه) قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را متناسب با تورم و متناسب با هزینه‌های تمام شده تولید، تصویب و اعلام کند تا کشاورزان بتوانند برای تولید محصول مورد نظر خود برنامه ریزی و اقدام کنند.

بر همین اساس طی سالهای گذشته، دولتمردان کوتاهی‌های زیادی را در حوزه اجرای این قانون انجام داده بودند و مرتکب تخلفات زیادی از جمله تأخیر در اعلام قیمت‌ها و نیز اعلام قیمت‌های نامناسب داشتند که این امر چالش‌های زیادی را برای تولید محصولات استراتژیک به وجود آورد از جمله این خودکفایی گندم ادامه نیافت یا در حوزه محصولاتی مانند شکر به خارج از مرزها وابسته شدیم. در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم، قیمت محصولات را قبل از شروع سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را اعلام کرد و در این زمینه قیمت‌های اعلامی کاملاً متناسب با نرخ تورم و هزینه تمام شده تولید بود و رضایت تولیدکنندگان را نیز به دنبال داشت.

قیمت خرید تضمینی گندم ۵۰ درصد افزایش یافت

در این میان، یکی از تلخ‌ترین اتفاقات حوزه کشاورزی طی سالهای گذشته از دست رفتن دستاورد خودکفایی گندم و نیاز به واردات حدود شش میلیون تن گندم بود که کارشناسان معتقدند سرکوب قیمت گندم و دادن یارانه از جیب تولیدکننده به مصرف کنندگان یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی دولت در حفظ خودکفایی گندم بود. تعیین قیمت‌های غیرمنطقی بدون توجه به هزینه تمام شده تولید محصول انگیزه کشاورزان را برای تولید از بین برد، ضمن اینکه عدم تناسب قیمت گندم با جو و نهاده‌های دامی منجر به ورود این محصول به چرخه خوراک دام شد و با توجه به بالا بودن قیمت این محصول در کشورهای همسایه مباحثی مبنی بر قاچاق آن از کشور مطرح شد که کاظم خاوازی، وزیر وقت جهاد کشاورزی نیز این مساله را تأیید کرد. قیمت گندم برای سال زراعی جاری ۷,۵۰۰ تومان تعیین شد که نسبت به رقم ۵,۰۰۰ تومان سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشت و انگیزه کشاورزان را برای تولید این محصول استراتژیک افزایش داده است.

اصلاح مجدد نرخ چغندر قند

به دنبال تعیین قیمت تضمینی ١۴٧٣ تومان برای چغندر قند بهاره و قیمت ١۴٢٢ تومان برای چغندر پاییزه، نگرانی‌های در زمینه تولید چغندر قند به وجود آمد و بسیاری این رقم را برای نرخ چغندر مناسب ندانستند در همین زمینه بهمن دانایی، دبیر انجمن کارخانجات تولیدکننده قندو شکر گفته بود: نگرانی ما این بود که افزایش قیمت چغندر قند به گونه‌ای باشد که قیمت شکر تولید داخل افزایش چشمگیری داشته باشد و مزیت رقابتی تولید داخل با واردات از بین برود.

وی تاکید کرده بود: قیمت تعیین شده برای چغندر قند رقم خوبی است اما عدم رعایت تناسب افزایش قیمت محصولات رقیب چغندر قند ایجاد مشکل کرده است.

به دنبال این اعتراضات، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در جلساتی که با بخش خصوصی داشتند نظر آنها را اعمال کردند و در نهایت نیز قیمت چغندر قند اصلاح و نرخ ۱,۷۰۰ تومان برای چغندر بهاره تعیین و اعلام شد.

قیمت خرید تضمینی کلزا بیش از ۹۰ درصد رشد کرد

براساس این گزارش، طرح خوداتکایی در دانه‌های روغنی که با هدف کاهش وابستگی به واردات روغن در دولت دوازدهم تدوین شده بود به دلیل سیاست گذاری نادرست ناکام ماند و دولت سیزدهم عزم کرده این طرح را نیز به سرانجام برساند.

در این راستا دولت سیزدهم بر حمایت از تولید دانه‌های روغنی کلزا، سویا، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد تاکید بسیار دارد.

افزایش قیمت خرید تضمینی دانه کلزا از ۷,۸۰۰ تومان به ۱۵,۰۰۰ هزار تومان که رشد بیش از ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد، حاکی از این مساله است.

افزایش حضور بخش خصوصی و تاکید بر توسعه کشت قراردادی

وزیر جهاد کشاورزی از ابتدای شروع به کار خود بسیار بر تعامل با بخش خصوصی تاکید دارد و در این راستا بر توسعه کشت قراردادی نیز اصرار دارد. در همین زمینه توسعه کشت گندم، کلزا و پنبه برای سال زراعی جاری در دستور کار قرار گرفته است.

اعلام نرخ خرید حمایتی دام زنده

از دیگر اقدامات شاخص وزارت جهاد کشاورزی حمایت از دامداران بوده که در این راستا وزیر جهاد کشاورزی برای تعادل بخشی به بازار دام زنده دستور خرید حمایتی این دام‌ها و تأمین ذخایر استراتژیک از محل تولیدات داخلی را صادر کرد. در این راستا شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴۰۰.۸.۳ به استناد مفاد قانون اصلاح تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، به منظور حمایت از تولید کنندگان دام روستایی در مقابله با شرایط خشکسالی درسال ۱۴۰۰ به شرح ذیل تصویب کرد. بره زنده نر پرواری ۶۲۰,۰۰۰ ریال و گوساله زنده نر پرواری ۵۹۰,۰۰۰ ریال

توزیع هوشمند کالاهای اساسی برای حذف واسطه‌ها

از دیگر اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی توزیع هوشمند کالاهای اساسی بود که به منظور حذف واسطه‌ها در هفته‌های اخیر انجام شد. توزیع اینترنتی کالاهای اساسی از در استان‌های خراسان رضوی، شیراز و یزد و تهران از طریق سامانه بازرگام شروع شده و قرار است به تدریج در سراسر کشور عملیاتی شود و به گفته کارشناسان با توزیع هوشمند و مستقیم کالاهای اساسی دست دلالان و واسطه‌ها از بازار کوتاه می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر