1

رییس اتاق بازرگانی تهران خبر داد : افت واردات و صادرات/ منفی شدن رشد صنعت

رییس اتاق بازرگانی ایران از افت صادرات و واردات در سه ماه ابتدای امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا،‌ مسعود خوانساری در شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که امروز – ۲۲ تیر – در اتاق بازرگانی تهران با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد، گفت: آخرین گزارش مرکز آمار بر این اساس است که در سال گذشته رشد اقتصادی چند دهم بالای صفر بوده است.

وی افزود: با وجود این رشد چند دهمی، رشد صنعت منفی ۲٫۲ درصد بوده است. در سه ماهه سال جاری هم  واردات ۱۳ درصد و صادرات پنج درصد کاهش پیدا کرده است.

خوانساری افزود: با وجود اینکه برای سال جاری رشد اقتصادی چهار درصدی از سوی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی شده است به نظر می رسد در زمینه رشد صنعت در سال جاری با مشکل روبرو شویم، چرا که تقاضا به نحوی که باید تحریک نشده و نتوانسته صنعت را به حرکت درآورد.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: تورم روز به روز در حال کاهش است که مفید و مثبت است اما در کنار این کاهش تورم هنوز تقاضا تحریک نشده است. از جمله راهکارهایی که می تواند به تحربک تقاضا کمک کند سرمایه گذاری خارجی است که شاید در سال جاری اتفاق نیفتد.

وی افزود: باید فشارها از روی صنعت به لحاظ مباحث مالیاتی و برگشت تسهیلات بانکی برداشته شود که برای تحقق این امر یکسان سازی نرخ ارز می تواند کمک کند. مسئله مهم دیگر یارانه سوخت است، در حال حاضر در روز ۱۰۰ میلیون گازوئیل مصرف می شود و روزانه ۱۲۰ میلیارد یارانه به گازوئیل پرداخت می شود. اگر این ارقام در چرخه تولید قرار بگیرد می تواند معجزه کند.

خوانساری ادامه داد: امیدواری نسبت به تک نرخی شدن ارز وجود دارد و قرار است این اقدام در ماه های آینده انجام شود و امیدوار هستیم به دنبال تک نرخی کردن، واقعی کردن نیز اتفاق بیفتد.