1

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی: بسیاری از نانوایان نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند/ حق انتخاب نان به مصرف‌کننده داده شود

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی خاطر نشان کرد: زمان آن فرا رسیده است که به جای اینکه یارانه نان در جیب واسطه‌گران خرید گندم برود مستقیم به جیب مردم واریز شود تا حق انتخاب نان با کیفیت برای آنها فراهم باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ محمد جواد کرمی با بیان اینکه چند سالی است که اعطای کارت نان به مردم مطرح شده است، گفت: در حال حاضر یارانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای خرید نان از سوی دولت پرداخت می‌شود. دولت در سال جاری گندم را کیلویی ۵ هزار و پانصد تومان از کشاورزان خریداری کرد این در حالیست که آرد با قیمت‌های چون کیلویی ۶۶۵ و ۹۰۰ هزار تومان به نانوایی‌ها و کیلویی ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت می‌فروشد.

این فعال صنفی با طرح این پرسش که چند درصد این یارانه به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، افزود: در بسیاری از واحدهای صنفی نرخ مصوب رعایت نمی‌شود و زمانی که خریدار وارد نانوایی می‌شود می‌تواند خود انتخاب کند که نان با چه نرخی خریداری کند. به نظر می‌رسد که مردم بیشتر نان با نرخ آزاد خریداری می‌کنند پس بهتر است که موضوع یارانه نان حل شود.

کرمی با بیان اینکه برخی اقتصاددان‌ها بر این باورند که دادن یارانه نقدی باعث تورم در کشور می‌شود، خاطر نشان کرد: دادن یارانه به نانواها نیز رقابت را بین نانوایان کاهش می‌دهد از این‌رو شایسته است که با دادن یارانه مستقیم به مردم به آنها حق انتخاب بدهیم تا آنها نان باکیفیت را از واحدی که نان مرغوب  پخت می‌کند را خریداری کنند.

رئیس اتحادیه نان فانتزی با اشاره میزان یارانه پرداختی آرد و نان، گفت: دولت هم اکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان برای نان و آرد یارانه پرداخت می‌کند. بخش کوچکی از این یارانه در جیب نانوایان می‌رود و بخش اعظمی از آن عاید واسطه گران خرید گندم می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نانوایان خود را متعهد به پخت نان با کیفیت نمی‌کنند، افزود: وقتی یارانه نقدی به دست مصرف کننده نهایی برسد آنها نان را از واحدهایی که نان مرغوب می‌پزند خریداری می‌کند ما در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ تجربه آزادسازی نرخ نان را داشتیم.

به گفته رییس اتحادیه نان فانتزی، در فضای رقابتی قیمت‌ها به جای اینکه افزایش پیدا کنند کاهشی می‌شوند.

این فعال صنفی با اشاره به چند نرخی بودن قیمت آرد، تصریح کرد: چه تضمینی وجود دارد که آرد با نرخ ۶۰۰ تومانی با آرد ۲۷۰۰ تومانی در کارخانه‌ها جابه‌جا نمی‌شود؟ ما چاره‌ای نداریم جز اینکه قیمت گندم و آرد را در کشور تک نرخی کنیم.

وی با اشاره به تفاوت قیمت جهانی گندم با نرخ گندم در بازار داخلی گفت: نرخ گندم در بازارهای جهانی کیلویی ۹ هزار تومان است این در حالیست که گندم را کیلویی هزار تومان در بازار داخلی بفروش می رسانیم مشخص است که این مسئله در کشور رانت و فساد ایجاد می‌کند.

این فعال صنفی در پایان با اشاره به افزایش نرخ نان از سوی برخی واحدهای صنفی؛ گفت: چند نرخی بودن نرخ آرد باعث شده است که واحدهای صنفی خود را چندان متعهد به نرخ مصوب نکنند و نان در بیشتر واحدهای صنفی با نرخ آزاد عرضه شود.

گفتنی است که در برخی از نقاط تهران قیمت نان سنگک به دانه‌ای ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان نیز رسیده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا