1

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان: متوسط مصرف نهاده های دامی سالیانه ۲۱ میلیون تن است

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: امروز بطور متوسط مصرف نهاده‌های دامی سالانه در کشور حدود ۲۱ میلیون تن است که ۱۶میلیون تن آن از محل واردات تامین ‌می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مجید موافق قدیری افزود: مهمترین رکن افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات خوراک دام، ایجاد انگیزه در کشاوررزان است.

وی افزود: صعود قیمت‌ها در بازار محصولات پروتئینی در ماه‌های گذشته به دلیل چالش‌هایی که در تامین و توزیع نهاده‌های دامی پدید آمده، از یک سو تولیدکنندگان این محصولات را در معرض اتهام‌افکنی و هجمه قرار داده و از سوی دیگر سفره بخشی از مردم را از این محصولات تهی کرده است.

موافق قدیری اضافه کرد: اکنون در شرایطی که ۹۰ درصد از نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین ‌می‌شود، رشد تولید در این بخش چه الزاماتی دارد.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: مهمترین رکن افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات خوراک دام، ایجاد انگیزه در کشاوررزان است، زیرا  وابستگی از آن جهت ایجاد شده که ایران از نظر منابع آب، زمین مناسب برای کشت و نیروی انسانی ماهر در مضیقه است و سرمایه‌گذاری روی تجهیزات حوزه کشاورزی نیز فاقد جذابیت است.

وی توضیح داد: برای کاهش میزان وابستگی به واردات و افزایش کیفیت محصولات پروتئینی و خوراک دام در داخل کشور، بهره‌گیری از فناوریهایی که در دنیا مرسوم بوده و در ایران نیز وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است.

به گفته این فعال صنفی، امروز استفاده از ظرفیت کارخانه های خوراک دام که با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت ‌می‌کنند، باید مورد توجه جدی قرار گیرد، زیرا استفاده از ظرفیت کارخانه های خوراک دام بشکل کامل، به طور متوسط ۱.۲ میلیون تن واردات خوراک دام که ارزش آن حدود یک میلیارد دلار است، کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت کامل موجب کاهش خروج ارز و همچنین افت وابستگی ‌می‌شود و درعین حال استفاده از این ظرفیت عوایدی دیگری نیز هم‌چون افزایش کیفیت محصولات پروتئینی، افزایش رصد و پایش تامین نهاده‌های دامی، کاهش فساد و رانت در توزیع نهاده‌ها را به همراه دارد.

موافق قدیری گفت: بهره برداری از واحد های داخلی سبب می شود تا تولید خوراک دام بهینه شده و خواب سرمایه دامداران هم کاهش ‌یابد، ضمن اینکه دولت نسبت به  این مسایل آگاهی لازم را دارد.

 وی خاطرنشان ساخت:خودکفایی در تامین نهاده‌های دامی‌در کوتاه‌مدت ممکن نخواهد شد و در شرایط کنونی حجم عمده‌ای از نیاز کشور از محل واردات تامین شده و امروز کشور در شرایط اقتصادی نامساعدی بسر ‌می‌برد، از طرفی کشاورز هم انگیزه تولید نداشته و نیازمند حمایت های لازم از سوی دولت است.

رییس انجمن مزبور گفت: جهش تولید در این بخش نیازمند آن است که پول ارزان‌قیمت در اختیار کشاورز قرار گیرد و واردات فناوری ‌های نو تسهیل شود، ضمن اینکه توسعه آموزش کشاورزان نیز باید در دستور کار قرار گیرد و امکان استفاده از سم، کود و بذر مناسب توسط کشاورزان فراهم شود.

وزیر جهاد کشاورزی در اواخر شهریورماه امسال با اشاره به تامین منابع مالی برای واردات نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداران گفت: حداکثر تا ۱۰ روز آینده بارهای عظیم نهاده بویژه کنجاله سویا وارد کشور می‌شود و به سرعت در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد.

 خاوازی افزود: این نهاده‌ها نیاز دامداران و مرغداران را بطور کامل برطرف کرده و واردات آنها به شکل مستمر ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: این نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و با قیمت مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند و فرایند تامین نهاده‌های دامی به شکل هفتگی در دفتر معاون اول رییس جمهور پایش می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان