1

رییس سازمان توسعه تجارت: همکاری ایران و قطر برای ایجاد هاب غلات منطقه/ مراودات کانتینری را افزایش می‌دهیم

علیرضا پیمان پاک اظهار داشت: علاوه بر موضوعات یاد شده در زمینه صادرات به کشورهای مختلف از طریق ایران و همچنین استفاده از فرصت قطر برای تجارت آزاد و عضویت در GCC و اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج فارس جلساتی امروز برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، پیمان پاک در حاشیه همایش تجاری و سرمایه گذاری ایران- قطر اظهار داشت: با توجه به تاکید دولت برای توسعه روابط با همسایگان کشور، قطر بعنوان یکی از کشورهایی است که سالها از نظر سیاسی و منطقه‌ای قرابت نزدیکی با ایران داشته است اما تاکنون از فرصت‌های اقتصادی دو کشور استفاده نشده بود، طی چند ماه گذشته توجه و عزم جدی در حوزه توسعه روابط دو کشور داشتیم که اعزام رایزن وزارتخانه، ایجاد مرکز تجاری برگزاری نمایشگاه اقتصادی، اعزام هیات‌های تجاری در راستای فعالیت و برنامه هایی که وزارت صمت داشته از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به نشست امروز معاونین وزاری صمت، هیات‌های تجاری و سرمایه گذاران دو کشور تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ فعال اقتصادی ایران در جلسات B To B شرکت کردند و نشست‌های مذاکرات تجاری برای عقد قرارداد در توسعه واردات و صادرات و همچنین سرمایه گذاری در مجموعه‌هایی که تولید مشترک داشته باشیم، انجام شد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: علاوه بر موضوعات یاد شده در زمینه صادرات به کشورهای مختلف از طریق ایران و همچنین استفاده از فرصت قطر برای تجارت آزاد و عضویت در GCC و اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج فارس جلساتی امروز برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در خصوص حمل و نقل دریایی، بیمه، حوزه ضمانت بانکی و امنیت غذایی نیز مذاکرات دقیق تری خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم خطوط حمل و نقل و رفت و آمد کشتی ها و مراودات کانتینری را افزایش دهیم و از ظرفیت ری اکسپورت در قطر استفاده کنیم. و همه ظرفیت‌ها متمرکز در امارات نباشد، مذاکرات خوبی در این خصوص انجام شده امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

پیمان پاک با بیان اینکه سطح تجارت ایران و قطر اکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است، افزود: این سطح از روابط پایین است امیدواریم با برنامه ریزی ارقام تجاری دو کشور افزایش یابد.

وی بیان داشت: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور خیلی بهم گره نخورده بود، البته ابتدای کار دشواری‌هایی دارد، اما اکنون در کشورهایی مثل عمان با رشد قابل توجهی از توسعه روابط تجاری مواجهیم.

وی گفت: علیرغم‌ عزم جدی دو‌ کشور بواسطه نوع فعالیت قطر که عمدتا در حوزه نفت و گاز بوده است، به موضوعات دیگر کمتر پرداخته شده است که البته ورود به این امر و برای اینکه بتوانیم مانند عمان افزایش روابط تجاری داشته باشیم، زمان بر است.

معاون وزیر صمت گفت: تمرکز این است که از ظرفیت صادرات مجدد و با سرمایه گذاری مشترک استفاده کنیم در این رابطه مذاکرات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در سفر دو هفته قبل هیات بزرگی از قطر در خصوص سرمایه گذاری در حوزه امنیت غذایی و فعال کردن جایگاه ژئوپلیتیک ایران بعنوان هاب غلات منطقه با حضور قطری‌ها و همچنین استفاده از سرمایه‌ها و ظرفیت بندر حمد مذاکراتی انجام شد.

وی ابراز امیدواری کرد که در زمینه توسعه زیرساخت و سرمایه گذاری مشترک از فعالین اقتصادی قطری بیشتر استفاده شود.