1

رییس مرکز تحقیقات خاک و آب کشور:ظرفیت افزایش سطح زیرکشت کشاورزی در ایران وجود ندارد

کشت
سنندج- رییس مرکز تحقیقات خاک و آب کشور گفت: براساس بررسی های انجام شده ظرفیت افزایش سطح زیرکشت کشاورزی دیگر در ایران وجود ندارد.

به گزارش خبرنگارمهر، کامبیز بازرگان امروز سه شنبه در همایش استانی روزجهانی خاک که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزارشد، گفت: در دنیا ۱۶ درصد اراضی کشاورزی آبی و این میزان در ایران ۵۹ درصد است و ۴۰ درصد تولید جهانی هم از اراضی آبی حاصل می شود.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد تولید کشاورزی ایران از اراضی آبی و ۸ درصد دیم بدست می آید،عنوان کرد: براساس پیش بینی های انجام شده فائو تا سال ۲۰۵۰ در ایران کاهش سطح زیرکشت را خواهیم داشت.

رییس مرکز تحقیقات خاک و آب کشور اضافه کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی، ایران دیگر ظرفیتی برای افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی ندارد.

بازرگان با اشاره به اینکه شاخص عملکرد در هکتار غلات از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۴ در میانگین جهانی ۲.۷ برابر شده است، گفت: میانگین عملکرد غلات در ایران تغییر چسمگیری نداشته است و این نشان می دهد باید مدیریت بخش کشاورزی به روش های علمی مجهز شود.

وی با بیان اینکه مصرف هکتاری کود در کشور ما کمتر از نیاز خاک است، افزود: باید مصرف کود در هکتار در اراضی کشاورزی به شیوه های علمی افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: تمدن های زیادی در طول تاریخ به دلیل فرسایش،تخلیه و شوری خاک از بین رفتند و این اهمیت و ارزش خاک را می رساند.

رییس مرکز تحقیقات خاک و آب کشور ادامه داد: تامین غذا، چوب،سوخت، ذخیره کربن، تنظیم اقلیم، تصفیه آب و کاهش آلودگی ، منبع دارویی و ژنتیکی، زیستگاه موجودات خاکی از جمله کارکردهای خاک است.