1

رییس موسسه تحقیقات بذر: ایران به جمع کشورهای صادرکننده گواهینامه بین المللی بذر پیوست

رییس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از سال ها تلاش و آزمون های بین المللی توانست به جمع کشورهای صادر کننده گواهینامه بین المللی بذر دنیا بپیوندد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، دکتر محمدحسن عصاره روز دوشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران با موضوع اخذ اعتبارنامه ایستا (انجمن بین المللی آزمون بذر) برای آزمایشگاه ملی تجزیه بذر این موسسه برگزار شد، افزود: بذر به عنوان یک موجود زنده در تبادل بین کشورها باید دارای گذرنامه و شناسنامه هویتی باشد.

وی اظهار داشت: کشورهایی که صاحب دانش فنی تولید بذر هستند و در صادرات و واردات تجاری آن نقش دارند، بایستی سازمان های بین المللی بذر و ارقام گیاهی آن را تایید کرده و گواهی بین المللی برای آن ها صادر کنند.

وی با بیان اینکه «ایستا» در برخی کشورها  دارای شعبه بوده و ضمن نمونه برداری و گواهی بذر صادر می کند، گفت: ایران به عنوان شصت و چهارمین عضو به  این انجمن پیوست که می تواند این گواهینامه بین المللی را صادر کند.

عصاره به مزایای پیوستن ایران به این انجمن بین المللی اشاره کرد و افزود: نخستین دستاورد ایجاد سهولت لازم برای صادرات و واردات بذر می باشد به طوریکه دیگر افراد یا شرکت هایی که اقدام به واردات و یا صادرات بذر می کنند دیگر نیازی به صرف هزینه بالا و وقت در گرفتن گواهی بذر ندارند.

وی یکی دیگر از دستاوردها را ارزآوری بالا دانست و اظهار داشت: در بین کشورهای همسایه  فقط کشورهای روسیه، ترکیه و  پاکستان می توانند این گواهی را صادر کنند و مابقی کشورها این هویت بذر را دارا نیستند که اکنون هر کدام از کشورهای همسایه که تقاضای گواهی ایستا داشته باشند، همکاران ما می توانند اقدامات لازم را ارایه دهند.

رییس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور ادامه داد: پیش از این برای دریافت گواهی بین المللی ایستا جهت صادرات یا واردات بذر از کشورهای دارای آزمایشگاه اکردیته ایستا اقدام می شد که به طور معمول زمانبر و هزینه بر بوده است ولی اکنون این آزمایشگاه با پیشرفته ترین لوازم آزمون و با دانش فنی بالا فعالیت می کند.

وی در ادامه به وضعیت تولید و واردات بذر در کشور اشاره کرد و گفت: کشور ما در تولید بذر محصولات استراتژیک همچون گندم و جو خودکفا می باشد و در محصولات علوفه ای تا بیش از ۹۰ درصد و در بذر حبوبات بیش از ۸۰ درصد از بذور داخلی استفاده می شود.

عصاره اضافه کرد: همچنین بخش عمده ای از بذر دانه های روغنی در کشور تولید می شود ولی در دانه روغنی سویا کمبودهایی داریم ضمن اینکه در بذور سبزی و صیفی در کشت سنتی خودکفا و در بذور هیبرید و گلخانه ای تا حد زیادی از خارج وارد می شود.

وی افزود: به تازگی تعدادی شرکت های  دانش بنیان بر روی تولید بذور هیبرید گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه ای وارد کار علمی شده اند تا روش های اصلاحی را انجام دهند که تعدادی رقم به موسسه وارد شده تا وارد فهرست ملی ارقام ایران شود.

عصاره اظهار امیدواری کرد که آهنگ معرفی ارقام سبزی و صیفی در ایران بیشتر تا از وابستگی به خارج از کشور کاسته شود.

موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزرات کشاورزی  مستقر در کرج  در حوزه کنترل و گواهی بذر و نهال فعالیت می کند.

این موسسه از سال ١٣٨٢ عضو انجمن بین المللی آزمون بذر( ایستا) بوده و آزمایشگاه ملی این موسسه از قوانین و استانداردهای ایستا پیروی می نماید، تا قبل از دی ماه جاری وضعیت این آزمایشگاه عادی بوده ولی با تلاش و پیگیری های به عمل آمده طی سالهای قبل، این موسسه( به نمایندگی از کشورمان) موفق به اخذ اکردیته یا اعتبار نامه ایستا شد ، با تبدیل وضعیت این ازمایشگاه از عادی به اکردیته ایران می تواند از این پس برای بذرهای خود گواهی بین المللی صادر کند و وارد بازار جهانی بذر گردد.

سرویس خبری: کشاورزی