1

رییس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف اعلام کرد : روسیه دروازه ای به سوی صادرات محصولات غذایی ایران به قلب اروپا ست.

به گزارش اگروفودنیوز ، دکتر مهدی کریمی تفرشی در گفتگو با نشریه صنعت غذا، از تلاش تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف به جهت پیشبرد اهداف صنایع غذایی کشور خبر داد و گفت : بعد از رفع تحریم ها اتفاق خوبی که افتاده است ورود شخصیت های مختلف از کشورهای متفاوت به کشور است که باعث شده تبلیغات سویی که علیه ایران در غرب صورت می گرفت کمرنگ تر شود چرا که با دیدن چهره واقعی و فرهنگ غنی مردم ایران به تفاوت خاص کشورمان با سایر کشورهای منطقه بیشتر پی برده اند. در حال حاضر نیز با توجه به بحران های داخلی کشور ترکیه و از دست دادن بازار روسیه به دنبال تشنج سیاسی بین این دوکشور، بهترین فرصت برای صادرات کالاهای ایرانی به روسیه با توجه به تمایل همکاری اقتصادی این کشور با ایران است . به طوریکه می توان روسیه را پایلوت قرار داد و با مانور خوب ، آنجا را دروازه ای برای صادرات به قلب اروپا قرار دهیم .
مشاور عالی انجمن علوم و صنایع غذایی ایران افزود : ولی ما با این چالش روبرو هستیم که تجار و صادرکنندگان ما در ابتدای سال ۹۵ ورود جدی تری به این بازار داشته اند و به اعتقاد بنده در چند ماه آینده شاهد رشد صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به روسیه خواهیم بود .
کریمی اضافه کرد : در طی این مدت در غالب تعاونی تولیدککندگان مواد غذایی هم صنف جلسات متعددی با ارگانها، نهادها و وزارتخانه های مختلف داشته ایم تا مشکلات و برخی از بروکراسی های اداری را به جهت تسهیل صادرات از پیش پای تولیدکنندگان برداریم. با این هدف که این صادرات به صورت متوالی باشد و بصورت مقطعی صورت نگیرد.
رییس تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف افزود : با این روند، ما باید طی ماههای آینده منتظر اخبار خوبی از صادرات غیرنفتی کشور و همچنین وجود کالاهای با کیفیت بهتر در داخل کشور باشیم چرا که اکنون با برداشته شدن تحریم ها مواد اولیه مرغوب با تعرفه های جدید وارد کشور و در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد و این باعث تولید محصولات به مراتب با کیفیت خواهد بود که علاوه بر بهره مندی مشتریان داخلی شاهد تسهیل رقابت در صادرات این محصولات خواهیم بود.
مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها در ادامه گفت : در حال حاضر تنها نگرانی ما صادرات محصولات با کیفیت صنعت غذای کشور است و نباید تجربه بسیار بدی که پس از فروپاشی شوروی سابق انجام شد دوباره تکرار شود. باید به یاد داشته باشیم که ایران در صدر کشورهای صادرکننده به کلیه جمهوری های تازه استقلال یافته بود و در حال پیشتازی بود ولی متاسفانه عدم ساماندهی و همچنین ارسال اجناس بعضاً بی کیفیت از سوی برخی باعث شد کل محصولات ایران از این بازار محروم شود و ترکیه خیلی راحت جانشین ایران در این منطقه شود . هم اکنون بعد از چندین سال مجدداً این فرصت به وجود آمده که ما بتوانیم بازار خود را در روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق بدست آوریم و حتماً برای افزایش صادرات باید محصولات با کیفیت اجازه صادرات به این کشورها را داشته باشند.