1

زنبورداران اردبیلی شناسنامه الکترونیک زنبورداری دریافت می‌کنند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: شناسنامه زنبورداری در اردبیل برای اولین بار به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، نوبخت اژدری با اعلام این خبر اظهار کرد: عسل تولیدی استان اردبیل به دلیل رطوبت پائین و ماندگاری بالا از برند معتبری در سطح کشور برخوردار است به همین دلیل باید از ورود عسل تقلبی به اردبیل از سایر استان‌های همجوار توسط برخی از افراد سود جو جلوگیری شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: تشکل‌های صنفی زنبورداری باید تمام سعی و اهتمام خود را در راستای حمایت از زنبورداران محلی بکار بگیرند و اسکان زنبورداران بومی و محلی باید در اولویت قرار گیرد.

این مقام مسئول یادآور شد: نقش زنبور عسل در گرده افشانی و تولید میوه در باغات هم بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل ترویج و توسعه باغدارای در کنار زنبورداری معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از ورود خسارت به زنبورستان‌ها، باغداران استان موقع سمپاشی باغات حتما موضوع را به پرورش دهندگان زنبور عسل اطلاع دهند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده در این سرشماری، طی یک سال گذشته زنبورداران این استان با ۲۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۹ هزار و ۳۶ تن عسل تولید کردند.

تعداد کل زنبورستان‌های این استان بر اساس اطلاعات سرشماری انجام شده، سه هزار و ۳۵۷ مورد، شمار افراد شاغل در این زنبورستان‌ها ۲ هزار و ۷۴۷ نفر و تعداد زنبورداران استان نیز یک هزار و ۴۳۴ نفر اعلام شده است.

زنبورداران استان اردبیل در طول یک سال گذشته علاوه بر عسل، بیش از ۱۴۰ کیلوگرم ژل رویال، ۲۳ هزار و ۲۱۶ کیلوگرم گرده گل، ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ کیلوگرم موم، ۱۲ هزار و ۸۵۴ کیلوگرم بره‌موم و ۱۲۱ گرم زهر زنبور عسل که اغلب استفاده دارویی دارند، تولید کردند.

عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۵۰ تن برآورد شده است.

عسل از مهمترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال قیمت دارد.

عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، ثبت جهانی شده و شهرت ملی و جهانی دارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا