1

زیان بیش از ۴۵۰ میلیارد تومانی مرغداران در ۲ ماهه اخیر/ قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ به ۱۰ هزارتومان رسید

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور از زیان ۴۵۰ میلیارد تومانی مرغداران طی دوماه گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ به ۱۰ هزار تومان رسیده در حالی که قیمت خرید آن از مرغداران در چند ماهه اخیر ۸ هزار ۲۰۰ تومان بوده است.

حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد آنالیز قیمت خرید مرغ توسط وزارت جهادکشاورزی، اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی پس از آنالیز هزینه‌های تمام شده در تیرماه سالجاری قیمت ۸ هزار و ۹۵۰ تومان را برای خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران پیشنهاد داد و در نهایت کارگروه تنظیم بازار به عنوان متولی امر قیمت ۸ هزار و ۵۵۰ تومان را پذیرفت و آن را مصوب کرد.

وی ادامه داد: از آن زمان تا امروز مرغداران افزایش قیمت مولفه‌های تولید را نیز تجربه کرده‌اند.

به گفته اسدالله نژاد بدون در نظرگرفتن افزایش قیمت مولفه‌های تولید مرغداران، در دو ماه گذشته حداقل ۴۵۰ میلیارد تومان زیان کرده‌اند.

وی در تشریح میزان زیان مرغداران در ۲ ماهه گذشته، گفت: در هر ماه حدود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور انجام می‌شود و با توجه به حدود ۶ درصد تلفات جوجه‌ها، معمولا هر ماه ۱۱۲ میلیون قطعه مرغ با وزن متوسط ۲٫۶ کیلوگرم (معادل ۲۹۳ تن گوشت مرغ) تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: در دو ماهه اخیر متوسط قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران پایین‌تر از قیمت مصوب و به طور متوسط ۸ هزار ۲۰۰ تومان بوده است، با یک حساب ساده می‌توان دریافت که در ۲ ماه گذشته مرغداران چه حجم سنگینی از زیان را متحمل شده‌اند.

اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ به ۱۰ هزارتومان رسیده است، افزود: همچنان هر کیلوگرم مرغ با قیمت ۸ هزار و ۲۰۰ تومان از مرغداران خریداری می‌شود که به معنی زیان بیشتر در ماه‌های آینده است.

وی دلایل زیان ادامه‌دار مرغداران را سرکوب قیمت توسط دولت، عدم نظارت و کنترل قیمت نهاده‌ها و جوجه یک‌روزه و مازاد تولید دانست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور یادآور شد: در یک اقتصاد غیردولتی و سالم عرضه و تقاضا قیمت را در بازار تعیین می‌کند که تضمین کننده بقای تولید است.

اسدالله نژاد گفت: اگر دولت بقای تولید و تضمینی برای امنیت غذایی می‌خواهد دست از سرکوب قیمت برداشته و اجازه دهد برنامه‌ریزی تولید و قیمت‌ها در یک بازار آزاد و رقابتی تعیین شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان