1

ساخت نخستین پالایشگاه زعفران در خراسان رضوی آغاز شد

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی از آغاز اجرای طرح ساخت پالایشگاه فرآوری زعفران با قابلیت با تجاری‌سازی کروسین و سرمایه‌گذاری ثابت ۱۰۰ میلیارد ریالی در پارک علم و فناوری این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ پریسا مردانی اظهار داشت: “کروسین” اصلی‌ترین عامل رنگدانه زعفران و ترکیبی دارویی باخواص بی‌شمار است که در صنایع دارویی، غذایی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه، این کارخانه ظرفیت تولید سالانه دست‌کم یک تن کروسین دارویی را خواهد داشت، افزود: برای مرحله دوم بهره برداری از این طرح، تولید کروسین غذایی و آرایشی و بهداشتی در دستور کار است و نیز تولید عصاره زعفران و آنتوسیانین گلبرگ زعفران از دیگر تولیدات مهم این کارخانه خواهد بود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فرآوری زعفران، و راهبردی بودن این محصول برای ایران، بر لزوم استانداردسازی مشتقات استحصال شده از زعفران برای ورود به بازارهای جهانی تاکید کرد و گفت: با فرآوری زعفران علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، می توان ارزش افزوده چندین برابری را وارد کشور کرده و جایگاه ایران، به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران دنیا حفظ کرد.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی استان خراسان رضوی با بیان اینکه این واحد در سوله‌ای به مساحت ۲۰۰ متر مربع اجرا می‌شود، اظهار کرد: این کارخانه برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال می کند.

وی سرمایه گذاری اولیه برای آغاز اجرای این کارخانه را ۱۰۰ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای تکمیل و اجرای تمام بخش های این واحد تولیدی در نظر گرفته شده است که توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

مردانی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ کیلوگرم زعفران، یک کیلوگرم کروسین گرفته می شود، که بیش از ۱۰ میلیارد ریال ارزش داشته و به عنوان عصاره مهمی در تولید محصولات بهداشتی، غذایی و آرایشی کاربرد دارد، گفت: کروسین در واقع عامل رنگ گیاه زعفران است که خواص دارویی بسیار زیادی نیز دارد و با خلوص ۹۹.۹۸ درصد در سطح آزمایشگاهی در مشهد تولید شده است.

وی ادامه داد: از جمله خواص کروسین می توان به پیشگیری از بروز بسیاری بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و درمان اختلالات شبکیه چشم، درمان آلزایمر و اختلالات نعوظی در مردان اشاره کرد.

وی ادامه داد: کروسین با سه خلوص متفاوت شامل خلوص بالای ۹۸ درصد برای مصارف دارویی، خلوص ۵۰ تا ۶۰ درصدی به منظور مصارف غذایی و خلوص بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای مصارف آرایشی و بهداشتی تولید شده است و همچنین عصاره مایع و پودری زعفران و استخراج آنتوسیانین گلبرگ زعفران نیز در مقیاس آزمایشگاهی در حال حاضر قابل ارائه است.

زعفران ارزشمندترین گیاه بومی کشور است که قدمت کشت آن در مناطق جنوبی و مرکزی خراسان حداقل به ۷۰۰ سال می‌رسد، بی شک زعفران یا طلای سرخ از جمله محصولات مهم و راهبردی کشاورزی است که ویژگی های مهمی همچون سازگاری با اقلیم های کویری و مناطق کم‌آب، به دلیل کارایی بالای مصرف آب، اشتغال زایی بالا و ارزش اقتصادی بالا و ارزآوری مناسب آن را به محصولی ارزشمند بدل کرده است.

میزان تولید زعفران استان خراسان رضوی در سال گذشته ۳۰۲ تن از سطح حدود ۹۱ هزار هکتار بوده است و عملکرد تولید آن نیز معادل بیش از ۳ کیلوگرم در هر هکتار است که امسال پیش بینی می شود به دلیل خشکسالی با کاهش ۲۵ درصدی تولید مواجه شود.

زعفران به طور میانگین به ۲۱۰ نفر روز نیروی کار در سطح هر هکتار کشت نیاز دارد. بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم در حوزه تولید ایجاد می‌کند.

شمار بهره‌برداران زعفران استان خراسان رضوی در سال ۹۹ حدود ۱۱۷ هزار نفر بوده است که با احتساب هر خانواده ۵ نفر، جمعیتی بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا